قديم 04-11-2012, 12:25 AM
peter magdy peter magdy غير متواجد حالياً

peter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to allpeter magdy is a name known to all
افتراضي رد: اشتريت عربية جديدة و اول مرة اسوق و مبعرش اروح اى مشوار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل احمد السيد مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة / اولا الف الف مبروك على العربية الجديدة ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها دى كانت مشكلتى زيك بالظبط كنت شارى العربية جديدة وانا لسة يادوب بتعلم فاول حاجة لازم تعرفها انك 1- ماتسوقش بسرعة 2-خلى دائما مسافة معقولة بينك وبين العربية اللى امامك 3- دائما عنيك على العربية اللى امامك 4-من الوقت للتانى بص على يمينك وعلى شمالك بسرعة 5-لما تكون عاوز تنقل نفسك من حارة لحارة الاول تنبص فى المراية ولو لقيت الطريق فاضى انقل نفسك بسرعة واعدل العربية ولا تتردد يعنى لازم تكون متأكد ان الطريق اللى هتنقل علية فاضى ومافيش عربية جاية مسرعة بالخلف 5-خليك بارد وانت سائق وخد الامور ببساطة دة اولا
ثانيا / معرفة الطرق ودى كانت مشكلتى ايضا وانا حلتها بأنى كنت بحدد مشاويرى كلها واللى مش عارفة كنت براجع علية فى جوجل ايرث لغاية ما اروح المشوار واعرفة على الطبيعة او اسال علية احد جيرانى وواحدة واحدة الامور هتمشى وخد بالك كتر الحركة بالعربية هتخليك تعرف الطرق اكتر وربنا يوفقك تقبل تحياتى
متشكر جدا يا استاذ وائل
فعلا انا فعلا زى ما حضرتك بتقول بالظبط و عندى صبر و بعدى اى حد مستعجل
و بخاف من بتوع الميكروباصات بالذات
و متشكر جدا لنصايح حضرتك جدا -- وربنا يسترها علينا كلنا
و فعلا انا لسة انهاردة كنت فى حديقة الحيوانات قلت اسأل واحد جارنا على الطريق
بدل ما كنت عمال بسأل و بتوة بقى الموضوع سهل شوية
بس الصراحة والدى اللى بيحفظ الطريق و انا بركز فى الطريق بس
هحاول ابقى احفظ
شكرا جدا