قديم 29-10-2012, 05:41 PM
الصورة الرمزية Sky_Rider
Sky_Rider Sky_Rider غير متواجد حالياً
من انا؟: كان نفسي اطلع طيار .. طلعت مدير نظم معلومات .. :)
التخصص العملى: مدير قسم نظم معلومات
هواياتي: الطيران و علومه - السيارات وكل ما يخصها

Sky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to beholdSky_Rider is a splendid one to behold
افتراضي رد: الانطباع الاول عن امجراند EC7

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaka مشاهدة المشاركة

أنا العربية لما شوفتها فى توكيل المهندسين عجبتنى جداً بصراحة ، بس قلقنى فيها حاجتين يهمونى جداً: أولاً العفشة بتاعتها ، هما قالولى انها ماكفيرسون و را و قدام و دا شئ كويس بس لازم نشوف الأول لما تنزل ، ثانياً السحب بتاعها خصوصاً انها كبيرة فعلاً جوة و برة و الشنطة بحر على موتور 1500 و بالذات و التكييف شغال ، و الغريب انى لما قولتلهم على المخاوف دى و سألتهم هل هيبقى فى تست درايف على أساس انها عربية جديدة و لسة الناس قلقانة ، قالولى لا مفيش و مش هيكون فى لأن الادارة رافضة الحكاية دى و قالو انهم هيوصلوا الكلام للادارة بخصوص طلب العملاء ان يكون فى تست درايف لتجربة العفشة على الأقل و التأكد انها تناسب شوارعنا ، بس عموماً العربية بشكل عام كويسة جداً بالنسبة لسعرها بس مش ناقصنى عشان أتوكل على الله و اخد القرار غير انى اركبها و أشوف العفشة و السحب او أى حد من الرجالة اللى ربنا كرمهم و حجزوا يفيدونا لما يستلموا و ربنا يكرمهم و يكرمنا باذن الله
عزيزي hamaka
العفشة بتاعتها قدام ماكفرسون .. وورا ذراع عزم (Trailing arm) زي الصني- و اللوجان- و البي واي دي - و ال VW Jetta و .. مفيش مكفرسون ورا ..

وده نظام فعال جدا في مصرفي لانك بسهولة بتقدر تعلي و توطي العربية على حسب ظروفك ... وبيديك ثبات في السرعات ...

بالنسبة للسحب .. في عوامل كثيرة جدا مؤثرة ..
تكنولوجيا المحرك ... و مواصفاته الفنية
وزن السيارة - عرض الاطارات
الانسيابية الهوائية للسيارة ( على السرعات العالية )
الموتور VVT 1500 .. بالامجراند معدل تسارعه في الظروف العادية ( من 0-100) حوالي 13.5 ثانية ...

و ده معدل جيد بالنسبة لسيارة سيدان عائلية بالحجم ده و كفائة استهلاك بنزين 6.5 لتر لكل 100 كلم ...
السعة اللترية مباقتش هيا العامل الوحيد زي زمان ...
والدليل ن ال VW Passat 2012 ...
1400 CC و سحبها جبااااااااااااااااااااااا ااااااار