قديم 06-10-2012, 02:38 PM
yabulaila yabulaila غير متواجد حالياً

yabulaila will become famous soon enoughyabulaila will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار عن سعر كمبرسور التكيف الاصلى لسيارة فيات 132

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدصلاح القاضى مشاهدة المشاركة

برجاء اعطائى سعر كمبروسر (كباس) التكيف الاصلى الخاص بالسياره الفيات 132 سعه 2000 سى سى وليس نوع اخر
ولكم جزيل الشكر والتقدير
انا لغاية وقت قريب كنت لسه شغال بالكومبريسورالأصلى اللى هوه على فكره ماركة YORK و على فكره هوه هوه نفسه اللى راكب على المرسيدس ال 200 و ال 230 من موديل 77 الى 81 و على الفولفو كمان فى نفس السنوات السابقه و هو كمبريسور جميل و لكن مشاكله كتير لأنه كل شويه البلي اللى جواه بيبوظ و تضر تفكه و تغير البلى و تشحن غاز مره تانيه و طبعا لولا ان كل ده انا بعمله بنفسي كنت غيرته من زمان...و لكن بعد ما لفيت و سألت وجدت ان احسن حاجه انى اركب كمبريسور ساندن يابانى و بالذات اللى رقمه 508 لأنه ده اللى ممكن يركب على ال132 مع عمل تعديل بسيط لقاعدة التكيف الأصليه اتكلف 160 جنيه و كذلك تعديل فى الخراطيم و اللواكير اتكلف 90 جنيه ده طبعا بالأضافه لتمن الكمبريسور استيراد ب 400 جنيه و لا تنسى انه لو عملت التعديل ده لازم تركب مروحه اضافيه امام سربنتينة التكيف هما بيسموها مروحه لطش و دي تمنها 150 جنيه علشان الكمبريسور الساندن بيسخن ااغاز جامد و لازم تبرده.......يا ريت اكون قد افدتكم فى اول مشاركه لى مع هذا المنتدى الرائع