قديم 21-09-2012, 03:00 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار لمالكى الاكسيل ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iyounes مشاهدة المشاركة

انا بفكر اشترى اكسيل علشان سعرها مناسب وشنطتها واسعة وناعمة وقطع غيارها وتصليحها مش مكلف على ما انا فهمت من الاخوة بالمنتدى ولكن فيه موضوع قالقنى قوى هو التشريخ اللى بيحصل فيها ومعلش انا مش فاهم هو ده عيب فيها ولازم يحصل ؟ وهل ديه مشكلة كبيرة يعنى وممكن تعمل صداع للواحد من العربية ؟

وفى حالة انى مش حقدر اشترى الاكسيل ايهما افضل اللانوس الكورى أم الاكسنت ؟

وايه الزيادة فيهم عن الاكسيل ؟

وايه حال ثبات العربية بالنسبة للموديلات الثلاثة ؟

ومعلش تقلت عليكوا بس انا معنديش خبرة خالص فى العربيات وديه حتكون اول عربية اشتريها
بص حضرتك اولا

الانوس افضل من الاكسيل والاكسنت بمراحل

من حيث
اسعار قطع الغيار وتوافرها
ارخص من من اى عربيه اخرى حتى الفيرنا اللانوس قطع غيارها ارخص منها
و
الوسع
و
الاعتمادية وقلة الاعطال وان كان الثلاثة يعتبروا متقاربين فى قلة الاعطال بس اللانوس افضل
و
الرفاهية فى اللانوس اعلى من حيث
النعومة فى القياده والهدوء و تكيف قوى و زجاج كهرباء للاربع ابواب وان كان فى الثلاثة موديلات زجاج كهربا على حسب الاوبشن

اما بالنسبه للاكسنت
فسيارة كويسه ولكن يعبها ان بسعرها ممكن تشترى لانوس موديل 99 الى 2002

اما بالنسبه للاكسيل
فسيارة نقدر نقول للوسط
بحيث ان اسعارها تبداء من 25 الف للهاتش باك الى حوالى 33 الف للسيدان فول اوبشن حالة نضيفه

والاكسيل سيارة حلوه جدا من خلال تجربتى لها اسعار قطع غيارها رخيصه ومتوفرة ولكن هناك بعض العيوب

1: ان تكيفها للاسف مشاكله كتير ومش قوى زى تكيف اللانوس مثلا ويفضل لو عاوز فيها تكيف حلو ترمى تكيفها وتركب تكيف جديد ساندن هيبقى كويس جدا معاها وهيديك اداء ممتاز

2:مشكلة التشريخ ديه للاسف موجوده فى مكان واحد بس فى العربيه من نحية المساعد الامامى اللى امام الراكب الامامى وعموما طول ما حضرتك محافظ على المساعدين والسوست تعمل بكفائة ومرونة يبقى خلاص مش هيشرخ ان شاء الله بس لو طنشت للمساعدين يبقى اعرف انه هيشرخ منك فى اقرب وقت
بس برضوا زى ما بنقول هو شرخ واحد مش مثلا زى ال 128 مفيهاش مكان مبيشرخش ههههههههههههههههه

وعموما انا انصحك بالاتى
اللانوس ثم اللانوس ثم اللانوس
ثم
الاكسنت
ثم
الاكسيل

وربنا يوفقك ان شاء الله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل