قديم 03-09-2012, 12:25 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة بين تسارع السيراتو والكروز والالنترا والكورولا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_eslam_66 مشاهدة المشاركة

طيب ماهو الطبيعي وانا في دراج لازم اشتغل ستيب ترونك اومال هشد علي ال دي لايمكن طيعا دا لو بطة مانيوال معدية جنبي هتطلع مني.
حسب حالة الماتور ونوع العربي الفرق من 0 ل 100 بين ال دي والستب ترونك لا يقل عن 3 الي 4 ثواني.
الميزة في المانوال عن الستب ترونك انك لو مش باقي علي العربية بتقرص بيها في الريد زون والعربية مش هتنقل غصب عنك.
كنت من فترة بشد مع واحد صاحبي وكانت عربيته مانيوال وانا عندي ستيب ترونك كان بيطلع مني في آخر الغيار.
ياعني الاول بنشد فيه مع بعض وبطلع منه، انا مابنقلش الستب ترونيك والفتيس بينقل لوحده بعد ماخش في الريد زون هوا كان بيطلع مني في اخر الغيار علشان طبعا هوا مانيوال مع العلم اني خيطت كتير زي عربيته بس اوتوماتك وبفارق كبييييير.

انا معاك اني فيه حاجات كتير غير الحصان تفرق في اول التجميع واهمهم الجير
(نسب التغيير) وحتي لو مانيوال فتيس عن فتيس يفرق والماكسيمام تورك علي كام ار بي ام.
هو البشمهندس قاصده إنه من غير العادل نقارن بين تسارع عربيات من ضمنهم عربية تسارعها فى الفديو ستيب ترونيك و لما نيجى نقارن مقارنة صح بين المحركات لازم تسارعهم كلهم يبقى على الD و احنا دلوقتى مش فى دراج احنا فى مقارنة و أنا اكتشفت ان تسارع الانترا ال130 حصان لا يفرق عن تسارع الكورولا الخليجى ال105 حصان بل و تتفوق عليه اللانسر و ده بيؤكد مقولة الحصان اليابانى مش زى أى حصان ههههههههههه