قديم 20-08-2009, 02:27 AM
mtaiea mtaiea غير متواجد حالياً

mtaiea has a spectacular aura aboutmtaiea has a spectacular aura aboutmtaiea has a spectacular aura about
افتراضي رد: يا من يركب الصينى كيف ترى نفسك ؟ ... و كيف يراك الناس ؟

السلام عليكم
مشكور الأخ حازم على اثارة هذا الموضوع لانى انا مقبل على شراء 516 انا عايز اقول ان العربية فوق الممتازه بالمقارنه بالسيارات الأخرى فى نفس الفئة السعريه فهى تقريبا بـ 67000 جنيه وتقع فى نفس الحدود بعض السيارات الموجوده خصوصا الكورى ولكنى من وجهة نظرى اجدها هى الأفضل على الأطلاق :
أولا : من ناحية المتانة فالسيارة تتمتع بمتانه عاليه حيث الصاج المستخدم بسمك 8 مم مما يجعل جسم السياره انشف وامن
ثانيا : الثبات فإن السياره تتمتع بثبات اعلى من غيرها فىحدود الفئه السعريه حيث ان السياره ثقيله ويبلغ وزنها طن وربع وهذا بالمقارن بالفيرنا 930 كيلو والرينو لوجان المغربي والثلاث سيارات لهم نفس الموتور 1600 سي سي
ثالثا : الكماليات والأبشنز مما لا شك فيه ان من اهم مميزات 516 هى توافر جميع الكماليات التى لا تتوفر فى كل السيارات التى فى نفس فئتها السعريه واللى اعلى من سعرها كمان يعنى مثلا لو فرضنا الفيرنا فول ابشن وتوماتك هنلاقى ان ال516 فيها برده اوبشن اعلى منها وكمن الانسر فول ابش بره ال516 تمتلك ابشن اعلى فمن الأوبشن المتوفر فى ال516 :
1- زجاج كهرباء للأربع ابواب + مرايات كهرباء
2- سنتر لوك + وحدات رفع الزجاج اوتوماتيكى بعد غلق السياره
3- باور + فرامل ABS
4- تكيف عالى الأداء وبه فتحات فى التابلوه وفى اخلف للجالسين فى الخلف
5- كاسيت mp3 CD + 6 سماعات 2 باب امامى +2باب خلفى + 2فى الشنطه
6- التحكم فى ارتفاع مستوى الأإضاءه فى الفوانيس الأماميه من الداخل
7- فتح الشنطه من الداخل
وايضا من ضمن مميزات هذه السياره هى وسع الصالون وفخامته انا عن نفسى حين ركبتها لأول مره حسيت انى راكب سياره فخمه زى هوندا سيفك مثلا مش صينى وكما وسع الشنطه الغير طبيعي
لاكن العيوب هى علو سعر قطع الغيار نسبيا ولعفشه القريبه من الأرض بس انا اعرف واحد صحبى عاش بالعفشه لحد ما جاب اخرها وركبلها عفشه جولف 3 وماشى بيها تمام اوى دلوقتى .
انا اسف للإطاله بس حبيت اوضح الفكره كامله عن ال516 لانى ان شاء الله مقبل على شرائها بإذن الله ويا ريت اعرف رايكم ايه ؟ ptmnlo123per122