قديم 06-06-2012, 09:24 AM
الصورة الرمزية mOuStaFa_ERTU
mOuStaFa_ERTU mOuStaFa_ERTU غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مونتير ومهندس صوت ومسجل فيديو ومراقب كاميرات فى الاذاعات الخارجية
هواياتي: قيادة السيارات والبلياردو

mOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond reputemOuStaFa_ERTU has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة ملاك ومحبى السفينه فيات 132

استشارة صغننه على الماشى
عربيتى القديمة لما جيت اشدها كنت عامل حسابى على كل حاجه
فرش وصالون بالكامل طقم جنوط وكاوتش سمكرةة ودوكو وعدة صوت المهم عملت السمكرة والدوكو الصالون والجنوط ووقفت على الفينش والاكسسوار وحبه حاجات لزوم الترويش والسبب ان زوجتى شاء الله انها تولد قيصرى وليس طبيعى فبصراحة الفلوس عجزت ومحستش بالعربية رغم المصاريف.

دلوقتى بقه انا برضه محتاس المفروض اخر الرخصه 30-6-2012 والعربية داخلة فحص وانتوا عارفين التلكيك اللى على كل حاجة ومراتى هاتعمل عملية الشهر ده برضه وفى نفس الوقت مش عايز اكروت العربية غة السمكرة والدوكو عشان الواحد مش بيعمل الحوار ده كل يوم فاهم حاجه الحاجه تبقى مظبطه عالشعرة.

العربية محتاجة
1 سمكرة ودوكو
2 تجديد الفرش
3 اكصدامات جديدة
4 فوانيس خلفى وامامى بالشبكة
5 مرايات 132
6 حبة نواكل واكسسوارات
7 عزل المقصورة بالكامل
8 تظبيط عفشه وكهرباء وميكانيكه

العقل والمنطق بيقول ان العفشة والميكانيكة والكهرباء الاول بس انا مضطر اخليهم اخر حاجه عشان الفحص اهم حاجه الشكل الخارجى والموتور فقط والطفاية

والفلوس اللى معايا متكملش انى اعمل كل دول مع بعض وخصوصا لو فعلا زوجتى هتحتاج العملية
ده غير انى كنت ناوى ارخص 3 سنين عشان وجع الدماغ ويبقى كل 3 سنين اروح مره افحص واجدد

فى نفس الوقت مرور السلام زباله لابعد الحدود والكل بيقولى كده كده هدفع عشان اخلص فبفكر ادفع واخلص نفسى ولما اخلص من اللى ورايا ادخل على العرية وامزمز مع نفسى اظبط الداخل والاساسى واخير الشكل الخارجى

وارجع واقول ان الرشوه حرام بس انا سالت شيخ قالى لو زى ما بتقول ان كده كده لازم تدفع سوء شديت العربية ولا لاء يبقى متشدهاش وادفع بقه وامرك لله واستغفر ربنا بس بصراحة برضه برضه مش مرتاح لموضوع الدفع ده والمشكله مش فى الفلوس المشكله فى ان الله لعن الراشى والمرتشى وانا عمرى ما دفعت رشوه لحد.
ولو مجددتش فى الميعاد بدفع ضريبه وتلت ده غير قرف وشهادة بيانات والحوارات دى

السوال بقه المهم هو
هل ينفع اروح ادفع الضريبة والتأمين عشان الضريبة ما تسقطش واركن العربية لحد ما ربنا يكرم بفلوس واشدها زى ما انا عايز ولا ماينفعش ؟
لان لو ينفع يبقى كده الموضوع اتحل ادفع الفلوس واصبر شهرين ولما اشد العربية افحص واجدد الرخصه
ياريت اللى عارف يقولى عشان يريح قلبى
وشكرا مقدما

:joy 23: