قديم 27-05-2012, 12:34 PM
الصورة الرمزية mahshahin
mahshahin mahshahin غير متواجد حالياً

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of
افتراضي تقرير صيانة الــ 10 آلاف كيلو للسيارة f3 مانيوال 2012

بسم الله الرحمن الرحيم

موديل العربية : f3 Manual Full Option 2012
مركز الصيانة : فرع القطامية
العربية كانت عاملة : 10.178 كيلو
اول مرة أروح من غير ما أحجز صيانة ( أكتشفت وانا هناك ان الموضوع دة عادي ومش لازم تحجز والحجز بيكون في صيانة الـ 40.000 عشان بتاخد وقت كتير)
كنت متواجد داخل المركز الساعة 12.00 ظهراً
كان قدامي حوالي 6 عربيات ملاكي
جاء شخصاً ما وقام بتكييس كرسي السائق ووضع دواسة كرتون في الارض
بعد حوالي نصف ساعة جاء مهندس الأستقبال لاستلام السيارة
سألني ( ضمان أم صيانة دورية )
قولتلو صيانة دورية
أخذ الرخصة وبدأ في تسجيل بيانات السيارة في أمر الشغل وبعدين قام بتدوير كونتكت العربية وسجل عدد الكيلو متر في امر الشغل وكان 10.178 وبعدين سألني في أي شكوى في العربية قولتلو لاء مفيش الحمد الله أي شكوى سألني هاتحط زيت 10 الالف ولا 5 الالف قولتلوالـ 5 الالف
ومضيت على امر الشغل وبعد ربع ساعة أخد العربية ودخلها الصيانة
قعدت في الأستراحة منتظر العربية
بعض الملاحظات أثناء الأنتظار :
1- المركز تحت الانشاء أو التجديد من شهر 10 /2011 مش عارف المشكلة ايه الصراحة بس أكيد مش مشكلة مادية وانها مشكلة إدارية والحالة الظاهرية بقيت صعبة أوي مع أنه لسة جديد
2- الحمامات سيئة جدا جدا جدا جدا جدا جدا وغير أدمية
3- البوفية سيئ جدا
4- في حالة أستهتار بالوقت بين العاملين في المركز غير طبيعية

وانا قاعد لاقيتهم بيندهو عليا في الميكروفون
نزلت تحت في الحسابات الفاتورة كانت بـ 215 جنيه وبيانتها كالتالي :
1- 120 جنيه زيت موبيل 1 XHP
2- 25 جنيه فلتر زيت
3- 50 جنيه مصنعية
4- 19.75 جنيه ضريبة مبيعات

أخدت الوصل وذهبت لاستلام السيارة قعدت مستني ربع ساعة عشان حد يتكرم ويخرج العربية مع اني شايفها واقفة قدامي والحمد الله كان في فني كان برة ودااخل (( قولتلو بعد أذنك هاتلي العربية اللي هناك دية )) راح وجابها وخدتها ومشيت

وانا مروح عديت على بنزينة وطنية اللي عند مدخل الطوب الرملي وانت جاي من التجمع وغسلت العربية من برة ومن جوة وعملت تنظيف
للموتور وفلتر الهواء والحوض بالهواء بــ 20 جنيه

My Car BYD F3