قديم 24-05-2012, 03:42 PM
cars admire
Guest

افتراضي رد: هل من ضرر لو حطيت زيت موبيل دلفاك لموتور بنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة truss مشاهدة المشاركة

انا شايف ان معظم الناس مختلفة على صلاحية استخدام موبيل دلفاك فى محركات البنزين مع انه المفروض مفيش خلاف , لييه ؟ عشان فى الصناعات و السيارات و المنتجات البترولية بتحكمنا المواصفات القياسية (standards) , و المواصفات القياسية دى ببساطة هى اللى بتحكم و بتصنف اى شئ تتم صناعته , يعنى مثلاً لو مسمار تم صنعه فى ألمانيا و صامولة تم صنعها فى مصر ايه اللى يخلى المسمار دة يركب على الصامولة دى؟؟ الاجابة انهم اتبعوا المواصفات القياسية فى تصنيع المسمار و الصامولة نشوف طاب مواصفات الزيوت فى السيارات , و انا هنا هقارن بين مواصفات Mobil delvac MX و المواصفات المطلوبة فى كتالوج اللانوس :

1- مواصفات ال API : فى اللانوس مطلوب مستوى خدمة SH او اعلى يعنى ممكن SL, SM , نيجى نشوف مواصفات موبيل دلفاك هنلاقيه بيفى بمتطلبات CI-4 , CH-4 , SL ,SJ ... اذاً يبقى الزيت متطابق من ناحية هذة المواصفة .

2- مواصفات ال SAE ( مستوى اللزوجة) : لزوجة موبيل دلفاك 15W-40 و هى من ضمن مستويات اللزوجة التى يصلح استخدامها فى الكتالوج بالنسبة للمناطق الحارة .

3- مواصفات ACEA ( و هى اختصار فرنسى لرابطة مصنعى السيارات الاوروبية) : فى الكتالوج مطلوب مواصفات A1, A2 , A3 و بالنسبة لموبيل دلفاك مكتوب انه بيفى بمتطلبات A3/B4 ,A3/B3 ... اذاً الزيت دة بيفى بمتطلبات السيارة دى .

دة رأيى فى موضوع موبيل دلفاك و انا هنا بتكلم عن Mobil Delvac MX يعنى مش كل انواع موبيل دلفاك و انا عن نفسى مش بستخدم موبيل دلفاك فى العربية عشان ببساطة مرتاح على الزيت اللى بستخدمه
AHLNW SHALN