قديم 24-05-2012, 02:31 PM
truss truss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى هندسة السيارات

truss has a spectacular aura abouttruss has a spectacular aura about
افتراضي رد: هل من ضرر لو حطيت زيت موبيل دلفاك لموتور بنزين

انا شايف ان معظم الناس مختلفة على صلاحية استخدام موبيل دلفاك فى محركات البنزين مع انه المفروض مفيش خلاف , لييه ؟ عشان فى الصناعات و السيارات و المنتجات البترولية بتحكمنا المواصفات القياسية (standards) , و المواصفات القياسية دى ببساطة هى اللى بتحكم و بتصنف اى شئ تتم صناعته , يعنى مثلاً لو مسمار تم صنعه فى ألمانيا و صامولة تم صنعها فى مصر ايه اللى يخلى المسمار دة يركب على الصامولة دى؟؟ الاجابة انهم اتبعوا المواصفات القياسية فى تصنيع المسمار و الصامولة نشوف طاب مواصفات الزيوت فى السيارات , و انا هنا هقارن بين مواصفات Mobil delvac MX و المواصفات المطلوبة فى كتالوج اللانوس :

1- مواصفات ال API : فى اللانوس مطلوب مستوى خدمة SH او اعلى يعنى ممكن SL, SM , نيجى نشوف مواصفات موبيل دلفاك هنلاقيه بيفى بمتطلبات CI-4 , CH-4 , SL ,SJ ... اذاً يبقى الزيت متطابق من ناحية هذة المواصفة .

2- مواصفات ال SAE ( مستوى اللزوجة) : لزوجة موبيل دلفاك 15W-40 و هى من ضمن مستويات اللزوجة التى يصلح استخدامها فى الكتالوج بالنسبة للمناطق الحارة .

3- مواصفات ACEA ( و هى اختصار فرنسى لرابطة مصنعى السيارات الاوروبية) : فى الكتالوج مطلوب مواصفات A1, A2 , A3 و بالنسبة لموبيل دلفاك مكتوب انه بيفى بمتطلبات A3/B4 ,A3/B3 ... اذاً الزيت دة بيفى بمتطلبات السيارة دى .

دة رأيى فى موضوع موبيل دلفاك و انا هنا بتكلم عن Mobil Delvac MX يعنى مش كل انواع موبيل دلفاك و انا عن نفسى مش بستخدم موبيل دلفاك فى العربية عشان ببساطة مرتاح على الزيت اللى بستخدمه

زياد فرغلى