قديم 13-05-2012, 09:46 AM
sameh taha sameh taha غير متواجد حالياً

sameh taha will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار بين عربيتين زيرو او مستعمل ومش عارف تجيب ايه ادخل وانا هقرنلك مبينهم مقارنه شامله صور واسعار ومواصفات ورايي الشخصى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد اشرف مشاهدة المشاركة

اولا شكرا جدا لرد حضرتك
انا رايي الى انا شفتهم فى الرنج ده

لو حضرتك عايز عربيه عائليه

هيكون

1- تويوتا افانزا عربيه عائليه و 7 راكب ومريحه جدا وهيكون الشكل الى نازل جديد احلى انا السعر الى هقوله دلوفتى اعلى فئه فى الافانزا بس معرفش الجديد ولا الشكل القديم 132000

2- كيا كارينز عربيه اوبشن حلوه جدا اعلى فئه فعلا تحفه عمله 140000 وممكن يتركب دور 3 عند التوكيل

دول لو عائليه وفى نفس الوقت نفس الكماليات اما لو شخصى مش هتركبها العائله الا نادر يكون

1- هيونداى ix20 هتكون حلوه ركبتها عربيه تحفه فعلا وعاليه بس مش اوى يعنى بس تحفه اعلى فئه الى فيها سقف بانوراما ونفس الكماليات الى حضرتك طلبها العربيه دى هتعمل فى حدود 145000

2- كيا سول عربيه حلوه واوبشن حلوه برده عاليه عن الارض بس مش اوى العربيه دى التوب لاين اعلى فئه عمله 140000

3- رينو داستر ال 4*4 اعلى فئه عمله 135000 بس عربيه تحفه وقويه بس لو يعدلوا فى شكل الشنطه عشان مش حلوه اما من الامام وحش

دى العربيات الى فى رينج الكورولا وعاليه وكماليات فى نفس الوقت ولك حرية الاختيار وشكرا

الف شكر على سرعة الرد والاقتراحات المميزة
لكن انا كده بقيت محتار تانى بين الافانزا اللى هى مش موجودة غير فى مصر انا مشوفتهاش فى السعودية ومعنديش فكرة عنها وازاى تويوتا تنزل حاجة فى مصر افضل من السعودية اكبر مستخدم للسيارات التويوتا فى العالم مش ده يعطى شوية شك فى العربية ومحتار فى الداستر كمان خاصة انى بحثت فى المنتدى وشوفت نها مميزة فى نفس فئتها السعرية ولم تذكر حضرتك عيوب او مميزات فيها انا عارف مميزات التويوتا الجبارة لانى باستعلها حاليا لكن الافانزا مشوفتهاش وعندى قلق من الكورى يمكن من الصاج الخفيف والكلام ده والاتزان ووسائل الامان مش عارف بس بشوف الكيا والهونداى اليومين دول ماليين الشوارع فى السعودية بس ارجع واقول ده لانها رخيصة وعض السعوديين اليوم اصبحوا من الفقراء ويعانوا من البطالة مثلنا فى مصرجايز اكون غلطان بس من 5 سنين ركبت اكسنت محسيتش بيها خالص كانت سيارتى عطلانة واستأجرتها حاجة خفيفة ومبلاقيهاش فى الزنقة لما اكون مستعجل ومش مطمنلها فى التوقف
وهل لديك معلومة عن فرق الراحة فى السفر بين الداستر والافانزا انا سألت هنا فى جده عن الداستر بس اللى بتنزل هنا فى افضلية الخليج 2000 سي سي "الجمارك " طبعا اتفحت فى الجمارك لكن فى مصر 1600