قديم 27-04-2012, 05:29 AM
Islam Samir Islam Samir غير متواجد حالياً
التخصص العملى: oracle and java developer and instructor

Islam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the roughIslam Samir is a jewel in the rough
للاهمية محتاج مساعدتكم جدا يا جماااعة .. بخصوص عربيتى الاوكتافيا

انا اشتريت اوكتافيا 98 مانيوال من فترة .. و قبل ما اشتريها كشفت عليها وقالولى دواخل فبريقة .. شاسيه سليم .. موتور كويس (متوسط 70%) .. رشة برة
المهم بعد ما اشتريتها صرفت عليها حوالى 4000 جنيه مابين فلاتر و سيور و طنابير و تيل و شكمان جديد و كاوتش .. بس للاسف لقيت العربية بتطلع دخان كثيف اوى لما بعلى ال ار بى ام .. سألت قالولى طقم شنبر و يستحسن تغير الموتور كله - معرفش ازاى من 70% لمحتاج شنابر فجأة كدة؟؟- .. شوية و التكييف باظ و اكتشفت انه مش الاصلى بتاعها اصلا و لازم اغيره كله بالاصلى؟؟!! .. و العربية بدأت ترعش فى الطلعة _و دى غالبا طقم دبرياج؟؟!!_ كل ده فى شهر؟؟!! .. المهم قلت خلاص همشى بيها كده لحد ما اهلك الموتور و الدبرياج خااالص .. و بعدين انزل الحرفيين اسقطلها موتور و فيتيس اوتوماتيك و تكييف اصلى و بالمرة اغير ضفيرة الكهرباء عشان الكهربائى لما شافها قاللى الضفيرة ملعوب فيها!! .. كل ده و انا راضى بقضاء ربنا و قلت مش مهم خسارة المبلغ ده بعدين كأنى دفعت الفرق عشان اجيب عربية اوتوماتيك (الكلام ده يكلفنى حوالى 12000 جنيه!!!) .. رغم ان ثقتى فى العربية و استمراريتها معايا بقت شبه معدومة
المشكلة بقى ان العربية اتخبطت منى خبطة بسيطة .. رحت للسمكرى اردها اكتشفت المصيبة ان العربية مغيرة لون .. السمكرى فضل يتنطط لحد ما قاللى العربية الحوض بتاعها فبريكة بلونه الاصلى .. لكن البيبان و السقف و الشنطة و الرفرف ورا مغيرة لون و رشة دواخل !! يعنى العربية متجمعة ؟!! و البهايم بتوع البنزينة قالولى فبريقة؟؟
طبعا فكرت ابيع وش .. بس المشكلة انى استحرم اعالج الخبطة و ابيعها لحد من غير ما اقوله على اللى فيها .. و لو قلت هيتخسف بيها الارض
فهل لو رحت لحد كويس يقدر يشيل الدهان اللى تحت الدهان ده .. ويرش على نضافة .. و اصرف على العربية و اكمل بيها و خلاص؟؟ ولا هى كدة مش امان و الكلام ده ليه تأثير على كفائتها كدة كدة و المصاريف مش هتبان؟؟ انا مش عارف اعمل ايه يا جماعة؟؟ .. عايز حد ليه خبرة فى الموضوع ده يفيدنى ارجوكم .. خصوصا انى بعد اللى اكتشفته من العربية دى فى شهر و نص مش عايز اقولكوا حالتى النسية عاملة ازاى
معلش طولت عليكم .. و متشكرجدا لسعة صدوركم