قديم 04-04-2012, 05:45 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ساعدوني قبل ماروح للميكانيكي

زيت الشنبر ده زيت بيبقى محطوط فى علب زى الكانز كده بتبقى العلبه حوالى نصف كيلو العلبه تمنها فى حدود 15 جنية

بيستخدم ان لو المكنه خفيفة وبتطلع دخان وكدا حضرتك لما تيجى تغير زيت مثالا لو العربيه بتاخد 4 كيلو زيت بيحط 3.5 كيلوا زيت
والنصف كيلوا اللى فاضل بيحط زيت الشنبر اللى قولتلك عليه

وبيخلى الماتور ميطلعش دخان خالص وبيقلل من تأكل الزيت واحتراقه

طبعا فيه بعض معدومى الضمير بيبقى العربيه بتاعته لما يجى يبعها وعاوز ميطلعش فيها عيب بيحطلها زيت الشنبر ده علشان الماتور يبان انه سليم و 100 100
ده استخدام ليه وطبعا ده حرام واللى بيعمل كدا بيبقى بيغش الواحد وهيتحاسب يوم القيامه

اما مثالا ممكن تستخدم زيت الشنبر ده فى استخدامات مشروعه كثيره

مثالا ماتورك خفيف وانت رايح تفحص والفحص هيقولك صلح الماتور الاول وانت معاكش فلوس التصليح فبتجيب علبه وتحطها والماتور بيبقى كويس
مثالا انت عربيتك بتدخن وبتاذى الناس اللى حواليك بدخانك بتجيب علبه وتحطها فمش بتطلع دخان خالص

وطبعا لو استخدمت زيت الشنبر يفضل انك مع كل مره بتغيرزيت تحط معاه علبة زيت الشنبر بس
خلى بالك الزيت ده بيتحط للعربيات اللى ماتورها مفوت بس اوعى تحطها فى عربيات سليمه لانى معرفش ايه اللى ممكن يحصل منه فى العربيات السليمه

اخوك فى الله سيد