قديم 14-03-2012, 12:39 PM
عبد الله بن عبدالله عبد الله بن عبدالله غير متواجد حالياً

عبد الله بن عبدالله will become famous soon enoughعبد الله بن عبدالله will become famous soon enough
افتراضي تجربتي الاولي مع فوانيس الشبورة للصني 2006

السلام عليكم احبتي و اخواني تحية طيبة عطرة خالصة لوجه الله الكريم
انا معايا نيسان صني 2006 و الحمد لله العربية ممتازة هيه فيها مشكله التيل بس اللي قولتلكم عليها وانا مستني المكانيكي بتاعي لانه ثقة ومعايا من ايام 131 وهظبطها ان شاء الله --- اما عن اليوم فحبيت انقلكم تجربة متواضعة معا فوانيس الشبورة او الفوج - العربية اي اكس صالون فيها مرايات كهربه و شنطة بتتفتح بزرار مش شداد و فيها فوانيس زينون في النور و الواطي و العالي عادية . فالرؤية للي جاي قصادي باليل حتي لو في شارع منور بتبقي مستحيلة - لاني بضطر أقفل النور عشان ميديقنيش - المهم - قررت اشتري الفوانيس - طبعا اتسحلت في حلوان و في المعادي عشان الاقي بتاع 2006 ملقيتش خالص -- روحت نازل علي التوفيقية و دي كانت أول مرة أحس باني مش غريب و اني مبطلبش حجات من الفضاء أو قطع غيار لطبق طاير مثلا-- و الحمد لله من أول محل لقيت طلبي و لكن لفيت شوية بردة - المهم - الفوانيس صيني 275 جنية بيجي معاها الضفيرة بتاعتها من أول الزرار لغاية الفانوس بالكتاوت بكل ما تحتاجه لتركيبها حتي الأفيز - و فيه نوع تاني 260 بس مبيجيش معاه حاجة حتي ولا الكتاوت - انا كان عندي في كبل في العربية بتاع الشبورة لكن كان مفصول فمحبتش اجازف مدام الكهربة كلها شغالة كويس خليت الكهربائي يمشي الضفيرة اللي جاية معاهم و يخدها كهربة من النور الصغير و بيجي معاها زرار فبقي الزرار لما أقفل نور العربية خالص يطفي معاها و لما أفتح حتي النور الصغير أو الواطي أو العالي يشتغل معاه و خد مصنعية 30 جنية و بالليل بقي جربتها و الحمد لله بجد كانت أحسن حتي مما تصورت - الرؤية جيدة و بتخليك كاشف الطريق حتي لو فيه حد معدي مبتبقاش مضطر تقفل النور و الشوارع الجانبية عبقرية بدل ما تكون قافل النور وواحد يجي من تقاطع مش شايف ان فيه عربية جاي فيروح لابس فيك - بجد فكرة ممتازة لتجنب حجات كتير و ربنا يسترها عليكم و علينا - حبيت أنقل لكم التجربة و عسي أن حد ينتفع باي حاجة قولتها و ربنا يسترها علينا و عليكم يا رب العالمين