قديم 22-02-2012, 11:25 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
جديد رد: تجربتي مع هوندا سيفيك 2001 واسعار قطع غيار 2001ل2005

هحاول اقيم العربية ( سيفيك 2001 -2005)
هيكون التقيم ( مقبول، جيد ، جيد جدا امتياز )

هو ممكن يكون اسلوب الكتابة للموضوع ممل شوية وفيه غلاطات املاءية بس انا كنت اول مرة كنت اكتب موضوع المهم انا هحاول اخلي الموضوع ان شاء الله فيه كل حاجة عن الموديل ده
الثبات :
* العربية ثباتها (ممتاز) لحد سرعة 140 ك/س
*فوق ال140 هنا في كلام تاني العربية علي 150 و 160 بتخف شوية ، بس مش بتكون ضايعة اوي نقدر نقول (جيد)

طبعا انا ركبت هوندا موديل 1999 كان ثباتها افضل ، ممكن عشان ارتفعها عن الارض قليل
بس ااتحكم في الطارة في موديل 2001ل2005 كان افضل من الموديل اللي قبله
*سرعة 180 : جينا للجد للاسف الشديد العربية ثبتها مبيكونش كويس بتكون خفيفة اوي علي الطريق (اقل من مقبول)

طبعا تقييمي لثبات العربية انا كونت فيه محايد وقولت كلام ممكن متسمعوش حتي من حد معاه العربية ،
وممكن العربية اللي اشوفها مش ثابتة ناس تانية تشوفها ثابتة زي كان فيه حد بيتكلم ان الفيرنا ثابت لحد 190 ، بس انا سوقت عربيات تانية وعارف معني كلمة ثبات العربية

الثبات اجملا نقدر نقول ( جيدجدا علي السرعات المتوسطة ) ،، ملاحظة الهوندا موديل (69-2000) ثباتها افضل ، انا بتكلم علي فرض ان العربيتين بدون اي تعديلات زي الجنط وخلافه

صاج العربية:
بصراحة انا مش عارف ليه الناس بتعتبر ان العربية اللي صاجها جامد اامن اكتر من العربية اللي صاجها ضعيف ، بالعكس ممكن العربية اللي صاجها جامد متكونش أأمن عشان مثلا مش هتمتص الصدمة ، ولو لحظنا العربيات الحديثة صاجها ضعيف ومع ذلك أأمن من العربيات القديمة اللي كانت صاجها جامد

المهم صاج العربية انا شايف انه تقيل او جامد من ناحية الكبوت ، والشنطة والابواب (جيد جدا)

رفارف العربية : صاجها ضعيف شوية بس مش ورق (جيد)
العربية عموما صاجها تقيل وجامد

المقصورة الداخلية :
اول ما هتركب العربية هيلفت نظرك شكل عصاية الفتيس وديه عليها حلية نيكل بتلمع في موديل 2004 و2005 وشكل العددات في موديل (2001-2005)شكل عددات الاربي ام كبير يحسسك بعزم العربية وانت بتنقل وعداد السرعة اخره 240 بس عمرها ما بتجيبهم ونور العدادات برتقالي محمر واضحين وشكلهم صايع ، ( في 2005 العددات شكلها اختلف وبتنور نور ازرق وشكلهم صايع اووووي ) وان كانوا قريبين من الموديل السابق

طابلوه العربية فيه مسافة بينه وبين الزجاج الامامي كبيرة الطابلوه بسيط ، وليا تعليق علي الطابلوه الخامة بتاعة الطابلوه رائعة عمرك ما هتشوف طابلوه مشقق او بايظ فيه اي حاجة حتي لو كانت بتتركن كل يوم في الشمس

المساحة الداخلية : انا ركبت عربيات كتير بس فعلا العربية ديه واسعة جدا مثلا من الانسر البومة وان كانوا قريبن في الحجمة ، رجع الكراسي اللي قدام لاخر درجة هيكون في مساحة حلو للي قاعد ورا
كراسي العربية : وديه الحقيقة مشكلة شوية ،
الكراسي ناشفة شوية تحس انك قاعد علي كراسي خشب في قهوة بلدي ( مش للدرجادي اوي ) بس مثلا كراسي النيسان الصني 2009 والسيراتو تحس انهم اطري بكتير،
بس اقولك حاجة في السفر لمسافات طويل عمري ما اشتكيت من قاعدة العربية ، ممكن عشان انا متعود علي العربية ، وممكن عشان انا لسه شاب الله اعلم
( رحابة المقصورة الداخلية ممتازة، شكل الطابلوه جيد ، العددات جيد جدا، الكراسي مقبول)
شنطة العربية : واسسسسسعة ملعب كورة (ممتازة بالنسبة لنفس العربيات اللي في نفس الحجم)

درجة تحمل العفشة :
العفشة تعتبر حمالة اسية بمعني الكلمة ، مهما تحاول تبوظها مش هتعرف ، ولو عرفت مش هتأثر علي ثبات العربية ، والعفشة عموما في الموديل ده بتستحمل جدا وافضل من موديلات تانية كتير ، وحتي لما بتكون بايظة هتلاقيها احسن من كتير من عربيات اليومين دول
نديها( امتياز)

الشكل الخارجي :
الشكل ده اذواق فمش هقيمه بس انا شايف انه جامد جدا بالذات الكوبيه وديه مش موجودة غير في بورسعيد فقط نمر منطقة حرة

لو افتكرت حاجة هبقي اكتبها