قديم 23-07-2009, 03:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

معليش يا اخ سامح تصحيح بسيط لحضرتك و اخ احمد ال mpv ,و ال suv كل دى تفريعات من الهاتش باك و يدخلو فى نطاق الهاتش باك برضو , اى سيارة بباب خلفى يحتوى على زجاج تدخل فى نطاق الهاتش باك واتفضل حضرتك دة شرح الهاتش باك من ويكيبيديا :

Hatchback is a term designating an automobile design, containing a passenger cabin with an integrated cargo space, accessed from behind the vehicle by a single, top-hinged tailgate or large flip-up window. The vehicle commonly has two rows of seats, with the rear seat able to fold down to increase cargo space.

مافيش حاد شارى ماتريكس فى مصر حيقولك انا معايا ام بى فى .....!!!!
التصنيفات دى حضرتك فى اوروبا و الدول المتقدمة مش عندنا ...

و لو ليسة مش مصدقنى دور فى النت على ماتريسك هاتش باك حتلاقى كتير معروضين للبيع ...
و كذلك التريوس .....كل دة هاتش باك

و بعدين خلاص انت اتورتط فى الموضوع دة مش حينفع تخلع دلوقتى و احنا ليسة بنسخن ....ههههه
لا يا واو اختلف معاك في الشرح دا
ويكيبيديا مش مرجع لان اللي بيكتب فيها ناس عاديين برضه فمش لازم كلامهم كله يكون صح
التريوس مش هاتش باك اطلاقا و هيا suv(سبورت يتوليتي فيكيل) يعني السياره متعدده الاستخدامات
و هيا تفريعه من سيارات الفور باي فور اذا جاز التعبير و معموله للي غاوي شكل الفور باي فور
و قدرات اعلي من السيارات السيدان و معموله للاستخدام داخل المدينه اكتر من الاستخدام في الصحاري.
اما بالنسبه ان التصنيف دا لاوربا مش لينا فدا برضه غلط لان التصنيف واحد في كل مكان
يعني عندك كل العربيات الفور باي فور بباب خلفي زجاجي
لكن لم يجرؤ احد و سماها سياره هاتش باك بل هي فئه الدفع الرباعي مش هاتش باك
لان مافيش حاجه اسمها فئه الهاتش باك فيه فئات زي الميني و الكومباكت كارز و الصب كومباكت و و و الخ الخ الخ و كل فئه فيه منها سيدان و هاتش باك
الهاتش باك شكل مش فئه

حـازم خـضـر