قديم 09-02-2012, 02:39 PM
الصقر_الجارح الصقر_الجارح غير متواجد حالياً
من انا؟: شخص حبوب ومُتسامح..أحب الخير لكل الناس..وأحب معرفة الناس
هواياتي: السيارات, الكمبيوتر والإنترنت

الصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to allالصقر_الجارح is a name known to all
افتراضي رد: افضل زيت فتيس عادي 90 او 140 ؟؟؟ ارجو المساعده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

شوف يا أستاذ : خالد

الذى يتحكم فى أختيار زيت ذو لزوجه معينه لفتيس ما

هو حالة الفتيس

بمعنى

لو فتيسك تمام ولايوجد به بوش أو وره يبقى على طول تستعمل لزوجه 90

أما لو كان الفتيس مبوش ومشخشخ ........هنا يفضل لزوجه 140
أستاذ سمير,

ممكن تقولي يعني ايه بوش أو وره/مبوش ومشخشخ؟

يمكن يكون سؤال غريب شوية بس بجد أنا مش عارف معنى الكلام ده.

تاني حاجة/مشكلتي في الفتيس بتاعي هي:

اني بحس بخشونة غير طبيعية في الغيارات, بالذات لما اجي أنقل الفتيس على الأول والمارشدير مبيرضاش ينقل من أول مرة وبيعلق وبتحس بالخشونة الشديدة في اديك وانتا بتنقل, والكلام بالنسبة لباقي الغيارات 2,3,4,5 بس على أخف شوية.

وفي الشتا في عز البرد الصبح بدري لما بكون رايح مشوار مش عايز أقول ان الفتيس بينقل بصعوبة شديدة جدا ويمكن ساعات مبيرضاش ينقل إلا لما اسيب العربية تسخن لمدة ربع ساعة مثلا.

الكلام ده لحد دلوقتي من ساعة ما اشتريت العربية من 7 شهور, ومودتهاش لميكانيكي ولا لأي حد لحد النهارده!!

أنا قريت موضوع تغيير زيت الفتيس للأستاذ عصام غنيام في قسم الدايو لانوس وإن شاء الله هغيره بنفسي الأول وهشوف المشكلة هتنحل ولا لا يمكن ميكونش في زيت خالص!

مرة كنت عند ميكانيكي بغير البوجيهات وبعمل تنظيف للبوابة خليته يبص على الفتيس بس كنا في الظهر فقالي مافيهوش حاجة هو كده طبيعي!!

وقولتله على موضوع زيت الفتيس كالعاده رد الميكانيكية ان زيت الفتيس مبيتغيرش ولكن بيتزود بس.

ياريت أشوف رأي حضرتك يا استاذ سمير بالكلام ده علما بن الفتيس حالته كويسة والغيارات كلها تمام وسحب العربية ممتاز.بس مشكلته زي ما قلتلك موضوع الخشونة.

طبعا عربيتي دايو لانوس 2006 كاملة.

وشكرا.