قديم 16-01-2012, 07:48 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سؤال فنى ارجو الاجابه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirayad مشاهدة المشاركة

أفهم من هذا

أن زيت الجير وفلتر الجير يعملان إلى مالانهايه بالسياره

لو الإجابه بنعم

يبقى أقدر أقول لحضرتك

أفادكم الله

وأريد أن أتعرف أنا والزملاء على المشاكل الكثيره التى تحدث من تغيير زيت الجير .......؟
اخي العزيز
زيت الجير لاوتوماتيك ليرينو و ستروين و بيجو
علبه مغلقه و الزيت الموجود لا يستبدل فقط في حلات عطل البلفات لازم تنزيل الزيت و اضافه جديد.
اما اذا لاتوجد عندك اي مشكله في الجير بوكس و بدون اي رساله عطل في الكمبيوتر.
يفضل كل 100 الف كيلو متر اضافه نصف لتر من الزيت الجديد بعد وقوف العربيه لمده ساعه و تشغيل العربيه في وضع بارك بعد ما توصل درجه حراره زيت الجير الى 58-60 يتم فتح البرغي في اسفل الجير و يبدا في النزول كل الزيت الزياده حتى يبدا التقطير بعد ذالط اغلق البرغي و هكذا تجدد الزيت 100 الف كيلو ان شاء الله.
طبعا الفحص و العربيه شغاله على طول..
و الزيت فقط من الوكاله....فقط فقط

اما اذا غيرت الزيت بدون اي سبب يعني واح قال لك غير الزيت... تبدا المشاكل عندك لانه طريقه تبديل الزيت لايعرفها احد فقط في الوكاله.تحتاج شرح.
اما عن الفلتر الاخ العزيز بقول تغير الفلتر او تنظيفه.! اخي الغالي الفلتر في الجير ده موجود بداخله يعني ما تقدر توصل له فقط عند تنزيل الجير كا مله و فرط الجير و طرمبه الزيت. و الفلتر ده ما يتنظف.

ده الفلتر

موقعي الخاص حل مشاكل رينو ستروين
http://renault.forumisrael.net/

التعديل الأخير تم بواسطة mahmoudfs ; 16-01-2012 الساعة 08:01 PM