قديم 11-07-2009, 06:56 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الصيني. . . .لمـــاذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oldman مشاهدة المشاركة

اخوانى احب ان نتكلم بموضوعية انا جايب لكم بعض الحوادث لسيارات عالمية اين هى عوامل الامان بانسبة اهذة السيارات بس احنا نسمع سيرة السيارات الصينية نتكلم عن السمع فقط وليس عن تجربة

يا سيدى الفاضل عوامل الامان ليها موصفات خاصة , و فى مؤسسات متخصصة فى الخارج بتقيس عوامل الامن بالنسبة لكل سيارة حسب موصفات كل مؤسسة .

مش معنى انت جمعت شوية صور لمركات عالمية عملت حوادث , ان عوامل الان مفقودة فيها , كل حادث لة ظروفة , و اهم حاجة فى عوامل الامان ان راكب السيارة يخرج منها باقل الخسائر البشرية الممكنة , و دى حاجة مش ظهارة للاسف عند حضرتك فى الصور .
يعنى ممكن العربية تتبهدل من جميع الجهات لكن يخرج منها الراكب سليم .

انما السيارات الصينية دى تفتقر لكل عوامل الامان , و دة مش كلامى و لا كلامك اللى بيحددو , دة بيحددو الاختبرات اللى بتتعمل .و عوامل الامان مش حزام و اير باج بس , دة عوامل الامن بتدخل فى التصميم الاصلى للسيارة , و فى التصنيع بعد ذلك .
يعنى انت بالنظر كدة مش حتعرف امان السيارة دى اد اية بالضبط الا لما يتعمل ليها اختبار ,
و السيارات الصينية معظمها فشل فى كل اختبرات الامان .

فشل لية لان صناعة السيارت الصينية تعتمد على المنظر بس و ليس لديها اى خبرة بالتصميمات الحقيقية اللى تزود عوامل الامان , و دى حاجة بتاخد سنين من الخبرة مش حتجى فى يوم ولليلة كدة .
عشان كدة المثل الشعبى بيقولك الغالى ثمنة فية , لانة مش غالى كدة منظرة و ماركة وخلاص ,لا انت بتشترى خبرة سنين و تجارب سنين , الموضوع مش جهجهونى زى ما هو ماشى عندنا كدة.

و فعلا اسماء كتير من اللى انت زكرتها ممكن تكون مش صينى و تفتقر برضو لعوامل الامان .

يبقى الحل لو حضرتك مهتم بعوامل الامان , انك تبحث عن تقديرات الامان للسيارة الجديدة اللى انت عاوز تجبها قبل ما تجبها , و تشوف التقديرات دى مناسبة ليك ولا لاء .
, لان لازم تاخد بالاسباب فى حماية نفسك و الحفاظ عليها , و القدر دة بيد اللة انا و انت ملناش دخل فية , و القرار ليك فى النهاية .

التعديل الأخير تم بواسطة wawoo ; 11-07-2009 الساعة 06:59 PM