قديم 04-01-2012, 08:44 PM
night-rider night-rider غير متواجد حالياً

night-rider is on a distinguished road
افتراضي رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليكوى مولى مشاهدة المشاركة

زيت Super Formula 20W50 لايحتوى على إضافة Cera Tec

بالنسبة لإضافة Cera Tec تكون طبقه من السيراميك على الأجزاء الداخلية للمحرك لتقليل الاحتكاك والتآكل وتوضع على الزيت الجديد

يفضل إستخدام إضافة Engine Flush على الزيت القديم لتنظيف المحرك من الداخل وتستخدم بوضع الإضافه على الزيت القديم ويتم تشغيل السياره 10 دقائق فقط ثم يصفى الزيت القديم

ويفضل لسيارة حضرتك إضافة Oil Additive محسن أداء الزيت وتحتوى على مادة تشحيم Mos2 التى تقلل الاحتكاك والتآكل وتستخدم بوضع 50 م لكل 1لتر زيت
بمراجعة المواضيع الموجودة في المنتدي لاقيت ناس بتقول ان الجركن الازرق اللي هو super formula مكتوب علية للديزل والغاز وانا مش عارف ودا ينفع عندي انا طبعا لسة اول مرة هاجرب الزيت فمتخوف شوية الطمان الوحيد بالنسبة لي اولا الصناعة الاملاني اللي انا اعي تماما انها حاجة في قمة الاحترام والالتزام بالمعايير وكلام د/ مناهري لاني ارتحت لية جدا وكلام ادمير الحقيقية الراجل ما قصرش معايا ولا هو ولا د/ مناهري
وعاوز بقي افهم يعني انا احط Oil Additive يعني انا بقي مع الزيت المحسن دا ولا مادة السيراتك وان كنت انا ميال لفكرة مادة السيرتك دي لانها تحمي من التاكل برجاء الافادة والتوضيح من الشركة ومنك يادكتور مناهري لو تسمح وبالنسبة Oil Additive بتقولوا 50 ملي لكل لتر يعني عبوة المحسن كلها لاني رجعت هنا للمنتجات لاقيت انها 300 ملي يعني انا المفروض احط بس 250 هل لو حطيتها كلها يبقي فية مشكلة عا الموتور وتاني اقول انا ميال لوضع السيراتك وعاوز اعرف المحسن دا بكام لو سمحتوا وشكرا للاهتمام
نايت