قديم 04-01-2012, 04:37 PM
ليكوى مولى ليكوى مولى غير متواجد حالياً

ليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to beholdليكوى مولى is a splendid one to behold
افتراضي رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night-rider مشاهدة المشاركة

د/ مناهري شاكر جدا اهتمامك الكريم والجركن الازرق دا من كويلي مولي بيعمل 5000 ك صح كدا وتمنة 120 جنية لا انا عربيتي اقل من 1300 cc
والميلاج طبعا كتير لانها موديل التامنينات ومش هاقول كام ومن غير ضرب
هل كلامي صحيح وعاوز اعرف ان كان الزيت دا فية مادة السيراتك اللي هي جزيئات السراميك التي تمنع تاكل اجزاء المتور ولا لازم اشتري عبوة السيراتك
وشوفت حاجة
engineflush
دا لنظافة المحرك قبل الزيت
انا عاوز اعرف اية المفيد وانا يهمني اوي موضوع السيراتك دا ولكن الحمد الله المتور عندي كويس منتظر ردكم الكريم ولمزيد من التواصل
نايت
زيت Super Formula 20W50 لايحتوى على إضافة Cera Tec

بالنسبة لإضافة Cera Tec تكون طبقه من السيراميك على الأجزاء الداخلية للمحرك لتقليل الاحتكاك والتآكل وتوضع على الزيت الجديد

يفضل إستخدام إضافة Engine Flush على الزيت القديم لتنظيف المحرك من الداخل وتستخدم بوضع الإضافه على الزيت القديم ويتم تشغيل السياره 10 دقائق فقط ثم يصفى الزيت القديم

ويفضل لسيارة حضرتك إضافة Oil Additive محسن أداء الزيت وتحتوى على مادة تشحيم Mos2 التى تقلل الاحتكاك والتآكل وتستخدم بوضع 50 م لكل 1لتر زيت