قديم 02-01-2012, 03:57 PM
elgdawy2007 elgdawy2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: الجداوى
التخصص العملى: سياحه وكمبيوتر
هواياتي: السياحه

elgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura aboutelgdawy2007 has a spectacular aura about
افتراضي رد: يا جماعه اشغل الاوفر درايف ولا اسيبه مش شغال ارجو الرد للاهميه

فيه ملحوظه تانيه مهمه يا جماعه الخير بخصوص النيسان صنى الاوتوماتيك والمانوال اليى هى ايه بقى اننا منحاولش بأى حال من الاحوال تجاوز سرعه 170 كيلو فى الامبير الخاص بالسرعات فى الفتيس الاوتوماتيك و175 كيلو فى الفتيس المانوال وده على حسب تعليمات صانعى السياره طبعا فيه ناس حيقول انا كنت بجيب بسيارتى سرعه 200 او 210 وفيه ناس حيقول انا كنت مقفل الامبير 220 كل ده كلام حلو اوى بس احب اعرف الاخوه الافاضل اليى بيعدوا السرعه المحدده فى المانوال الخاص بمصنعى السياره ان لكل سياره لها سرعه قصوى للعمل بشكل طبيعى غير كده لو زودت ده بيكون خطر جدا على الموتور وبتحتاج تعمله عمره بعد فتره اقل بكتير من فتره استخدامه الطبيعيه تحت الظروف المحدده للسرعه القصوى للمحرك 170 اوتو او 175 للمانوال لو زودت عن السرعه المذكوره يبقى انت بتسارع من عمليه عمل عمره للموتور فى فتره وجيزه اما لو التزمت بالسرعه المحدده كحد اقصى للسير يبقى انت كده بتطول فتره اعاده العمره للموتور لاطول فتره ممكنه وبتحافظ عليه وفيه نقطه اهم بقى بكتير من كل ده وده وناس كتير جدا متعرفهاش اليى هيا ايه بقى ان كافر السياره نيسان صنى مكتوب عليه ايه بقى 15r/65/185طبعا محدش عارف حرف r ده معناه ايه اليى بعد كلمه 15 ولو حد عرف معناها وتجاوز سرعه 170 كيلو بالسياره يبقى بيعرض نفسه لخطر جسيم ان احتمال كبير جدا الكافر يضرب على سرعه ازيد من 170 كيلو متر لان مصطلح r ده على الكافر الخاص بالسياره معناه انا اقصى سرعه سيادتك ممكن تمشى عليها حتكون 170 كيلو متر فى الساعه غير كده لا قدر الله ممكن الكافر يضرب منك على طول وخصوصا لو الجو صيف وحراره الاسفلت عاليه عشان كده بنبه الاخوه الافاضل اليى بيحبوا يطيروا بالسياره ان كمان غير ان الموتور سوف يضر بالسرعه التى تفوق 170 فى الاوتوماتيك فى نيسان صنى وكذلك 175 فى المانوال ان كمان الكافر بتاعهم لا قدر الله ممكن يضرب وبمنتهى السهوله ايضا فى حال تجاوز السرعه 170 كيلو -اللهم بلغت اللهم فأشهد كذلك للعنايه بالموتور اطول فتره ممكنه يجب تغيير الزيوت فى مواعيدها الاساسيه كل 1000كيلو او كل 10000 كيلو حسب نوع الزيت المستخدم كذلك ويكون 2.5لتر بدون تغيير فلتر زيت اما لو حبيت تغير فلترالزيت يبقى الكميه المطلوبه 2.80 لتر يعنى اقل من 3 لتر والزيت الخاص بالجيربوكس الاوتوماتيك 4 لتر يتم غياره على 40000 الف كيلو حد اقصى للمحافظه على الجيربوكس الاوتوماتيك من التلف ولو بقى حبيت تشيل الجيربوكس كله من مكانه وتشيل كل الزيت اليى عليه فى الحاله دى حتحط 8 لتر مش 4 لانك ساعتها حتفرغ محتويات زيت الجيربوكس الاوتوماتيك بالكامل ودمتم بخير وسعاده وكل عام وانتم جميعا بخير وسلام وسلامى الخاص جدا للاخوه البوسعايده والاستاذ حسام البورسعيدى بما انى اسكندرانى اصيل واحب بور سعيد وناس بور سعيد كلهم تحيه خاصه جدا ليهم ولجميع اهل بلدى الكرام مصر ام الدنيا الجميله الطيبه بناسها الطيبين الوحشين لا وخصوصا اليى بيندسوا فى المظاهرات بين الناس تحت شعار الاعتصام للتخريب واتلاف ممتلكات البلد والغير ايضا دول ملهومش سلام منيى خالص او حتى كلام هههههه

التعديل الأخير تم بواسطة elgdawy2007 ; 02-01-2012 الساعة 04:51 PM