قديم 24-12-2011, 05:46 PM
الصورة الرمزية chevy_lumina
chevy_lumina chevy_lumina غير متواجد حالياً
هواياتي: درايفينج أت نايت

chevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud ofchevy_lumina has much to be proud of
افتراضي رد: اختار ميين يا رجاله

انا كنت رديت قبل كده على الاخ memodina1 في احد المشاركات
لأن واضح الناس نسيت التويوتا كريسيدا الي ماشية في مصر اكتر من 30 سنة و معدية مليون و 2 مليون كيلو ولسه بحالتها اليابان عندهم تقني في الشغل بيشوفوا الي مش بنشوفوا بيهتموا بالصغير قبل الكبير عشان كده تويوتا اكتر الشيارات انتشارا في امريكا
و الي مش مصدق يشوف الأحصائيات
و ده الموضوع الي قلته للعضو memodina1
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1
معلش على المداخلة بس حضرتك ازاى تقول الكورى اخرة 6 سنوات طب ما الاكسنت القديمة شغالة تاكسى وعاملة فوق النص مليون كيلو ومن 2000 ولحد 2012 وزى الفل انا مش معترض على اليابانى وانما مفيش فرق خلاص بينهم بالعكس الكورى كماليات اكتر وتجميع وسرعة وسحب افضل وصدقنى بدون تعصب هات عربية ب 130 الف كورى وزيها نفس السعر يابانى هترمى اليابانى فى الارض وتاخد الكورى مثلا النترا القديمة شوف واخدة جوائز اد اية عمرك سمعت فى العصر الحديث يعنى من 2006 كدة عربية بيابانى من اللانسر او نيسان طبعا نيسان صنى هى ازبل عربية ممكن تركبها المهم شوفت واحدة واخدة جايزة حتى اترك لك التعليق بعد البحث وبدون تعصب احنا اخوات هنا وانا احترم رايك......................... .....
السلام عليكم
معلش لو كانت لهجتي حادة في المشاركة الي قبلها عشان كنت متعصب امبارح بليل
تقبل اعتذاري
و تذكر ان اختلاف الرأي لايفسد للود قضية
اولا تعليقا على الاكسنت انا قولت انها مش بتعيش 6 سنين
حضرتك فهمتني غلط انا اقصد ان العربيات الي زي دي
قطع غيارها غير معمرة و مش بتستحمل المشي الكتير على سبيل المثال
انت بتغير سير كاتينة في عربيتك مثلا كل 60-70 الف كيلو و الياباني الي في نفس فئة الاكسنت القديمة زي الكريستالة و العيون كل 300 الف كيلو اه و الله احنا عندنا 2 كورولا عيون و حدة في مصر و التانية في السعودية والله الحاجة الوحيدة الي غيرناها فيها طقم دبرياج اسطوانة و ديسك و بلية الي في السعودية ماشية معانا
350 الف كيلو 1800 سي سي والله مغيرناش فيها حاجة الكورولا عايشة معانة 13 سنة عمرنا ماشتكينا منها والله و الحمد لله سفر و بنسافر تكييف و تلاجة قيادة و متعة
صدق الي قال ان فاتك الياباني مش هيرجع تاني
و كمان احنا كان معانا افيو بس فترة بسيطة سيارة سيئة كانت موديل 2007 و جربنا كورولا 2002 الي بيسموها الجمل
تاني سبب بعد الاعتمادية عامل الامان
هوريك فيديو لأختبار تصادم كورولا عيون 99 و دايو لانوس جوليت و قارن انت

و ده كراش تيست لدايو ليجانزا

و ده للأكسنت القديمة

وده للتويوتا كورولا عيون لاحظ الصدمة موصلتش للكابينة

لو ركزت هتلاحظ ان الصدمة لما وصلت للتبلوه قام رد الصدمة لقدام تاني
مع الايرباج
تالت حاجة جودة التقفيل معروف ان العربيات الكوري من الداخل كلها فيبر
تعبان ماعدا السوناتا و الازيرا الي مبينزلوش مصر

الياباني تقفيلة جيد جدا عشان اليابانين مش كسلانين و بيعملوا حساب الملي قبل السنتي
وده مبدأ معروف بلد انضربت بقنبلة نووية الامريكان فاكرنهم فراخ هتخاف
و هيبقم دولة متخلفة
بس القنبلة صحت اليابانين و اخترعوا الروبوتات التفاعلية ...الخ

رابع نقطة الكماليات للأسف كماليات الكوري اكثر من الياباني بكتير
حسب الفئة يعني انا ركبت التويوتا الكامري الفل اوبشن كماليتها بسيطة مقارنة
بالهيونداي سوناتا الي مليانة اوبشنز و زراير في كل حتة و الاتنين من نفس الفئة
بس الفرق في الاداء زي مالسعودين بيقولوا الكامري ماتعصى اوامري

نيجي للنقطة الخامسة الشكل الخارجي انا افضل شكل السيارات الياباني عن الكوري
عشان انا بحس ان العربيات الكوري لو اتخبطت السمكري هيضرب اخماس في اسداس مش هيعرف يصلحها من كتر الخطوط الي فيها

و في النهاية اشكرك و احب اقولك احنا عندنا في المحلة تكسيات
تويوتا كرسيدا و مازدا 323 مغرقة البلد وماشية فوق 1 ملييون كيلو و معملوش عمرة اه والله مواتير جبارة

اسف اني طولت عشان اشرحلك عشرتنا مع العربيات الياباني
بالنسبة للنيسان صني هي سيئة لأنها تقفيل مصري
وشكرا

خف من عالبنزين