قديم 05-12-2011, 02:17 PM
سيد عبيد سيد عبيد غير متواجد حالياً

سيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really niceسيد عبيد is just really nice
افتراضي رد: اختراعي (ايه رأيكو فيه)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

حضرتك اختراعك جميل جدا ومفيد جدا .....
بس عاوز اقول لحضرتك على حاجه فى المرور عموما مافيش حاجه اسمها ممنوع استخدام اله التنبيه اتعلمنا قواعد المرور فى مدارس القياده عموما وما عداش علينا القانون ده او علاماته او ماشبه زلك . استخدام اله التنبيه فى المرور او السياره او اى مركبه شئ اساسى ولا يجب فصلها فى اى ظرف من الظروف ولكن لها قوانين تحكمها او ضوابط فى استخدامها يعنى فى مصر عموما اكبر دوله على مستوى العالم فى ضوضاء السمعى لاله تنبيه السيارات علشان كده ماتلقيش غير فى مصر قانون يجرم استخدام اله التنبيه فى بعض الاماكن فى مصر لكن هناك فى المانيا مافيش قانون لمنع استخدام اله التنبيه لكن فى نفس الوقت ممكن لو انتى ماشى فى شارع عادى ممكن طول اليوم ما تسمعش صوت كلاكس واحد رغم ان الشارع مزدحم بالحركه المروريه . معلش طولت عليك لكن هرجع للمهم المهم ان اله التنبيه بنستخدمها فقط لتنبيه المشاه لو عبروا الطريق خطاء او اى ساءق مركبه حوليك فى الطريق عمل اى حاجه غلط على الطريق بسيارته غير كده اخلاقيا وزوقيا لا نستخدم اله التنبيه .
نقطه كمان كان عند حمايا سابقا ...فى عربيته السى 4 كومبيوتر رحلات متطور حبتين يعنى لو انت ماشى بالعربيه على الطريق وفيه مثلا على بعد مسافه معينه منطقه اصلاحات فى الطريق بيقولك الكومبيوتر ان فىالمنطقه الفلانيه هناك منطقه عمل ومن المستحسن اخز طريق كزا وكزا ويغير اتجاهك الى اقرب تحويله للطريق وعلاوه على زلك يعطيك العلم بان فى الطريق ده او زاك السرعه المقرره كزا او كزا ولو زوت السرعه شويه يعطيك صوت تحزيرى شفوى او لو اقللت السرعه عن السرعه المكرره بطريقه مبالغه فيها يعطيك تنبيه شفوى على ان سرعه الطريق ده مثلا 50 كيلوا فى الساعه علاوه على ان السياره يوجد بها تحزير اتوماتيكى مثلا لو الجو برد والطريق عليه طبقه مزحلقه انا الخاصيه ديه موجوده فى عربيتى السى2 كل شويه تعطيك تنبيه بان الطريق مزحلق وخطر لوالطريق فعلا مزحلق وخطر . واخيرا منز حوالى كام شهر نجحت شركه الفولكس فاجن الالمانيه فى تجربه او سياره تمشى فى شوارع المانيا بدون سائق وكانت التجربه ناجحه بنسبه 100 فى المئه وكانت التجربه على سياره جولف كومبى فارينت فاميلى
ونجحت السياره بالفعل فى السير فى طريق داخل المدينه ونجحت بالفعل فى السير فى الاماكن المزدحمه وعلى الطريق السريع.
الفرق مابينا وبين الامان او الاوروبيين عموما اننا فى التفكير والاختراع مافيش فرق لكن الفرق فى التنفيز هما بينفزوا افكارهم اسرع وعندهم اهتمام بالفكره .
تفكيرك رائع بس ياريت لو نلاقى حد عندنا فى مصر ينمى هزه الافكار بسرعه وينفزها على ارض الواقع
اهلا وسهلا بحضرتك
لكن اذا كان مفيش حاجه اسمها ممنوع استخدام اله التنبيه (الكلاكس) اللوحه دي بتاعت ايه ؟؟

هو فيه طبعا لكن احنا لو اهتمينا بلوحه السرعه القصوى الاول اما نبقى نهتم بالكلاكس
لكنها موجوده بالفعل
لو برضو مش مصدق انها موجوده فى مصر ادي رابط من موقع وزاره الداخليه فيه الاشارات المروريه المطبقه فى مصر شوف الاشارتين رقم 18 و 19 يعني تنزل تحت شويه هتلاقيهم
http://www.moiegypt.gov.eg/Arabic/De...gns/denySigns/
ده بالنسبه لاداه التنبيه
اما بالنسبه للسيارات اللي فيها جزء من فكرتي والناس اللي بتقول الفكره مطبقه فأنا بقول لكم انا عاوز اعمل اول سياره مصريه الصنع 100% ومش هنقلد الغرب هنعمل حاجات احسن منهم
وعلى فكره انا قابلت ناس كتير كانت بتحاول تحبطني واشيل نظر عن الفكره بس انا مش هشيل نظر انا هعمل من العربيه دي نسخه مصغره وهستنى المصنع المصري اللي هيصنع عربيات عشان اديله الفكره
انشاله قعدت 100 سنه