قديم 14-11-2011, 03:06 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_reda مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
ياريت تسمحولي انضم معاكم

انا اشتريت كيا سفيا من حوالي شهر
سفيا 2001 اوتوماتيك 1500cc
الحمد لله العربيه معايا كويسه بس المشكلة اني اول مره اركب عربيه ياعني معرفش حاجه عن الصيانه والحاجات دي وطبعا عجبني جدا الموضوع وبعد مكنت خايف من السفيا لاني بصراحه اشتريتها وانا مش مقتنع بس معرفش ليه اشتريت العربيه دي
المهم
اني دلوقتي عندي اكتر من مشكله بتظهر معايا
1/ اني الطابلوه عندي فيه فك بسيط هل في طريقه الحق بيها الطابلوه قبل ميفك كلة
2/اني ركبت زينون للعربيه بس لاحظت حاجه غريبه بتحصل وهيا ان mp3 بتاع الولاعة بيتحرق بعد ساعه من تشغيل الزينون واتحرق مني 3 لحد دلوقتي
هل في حل
3/نيجي بقي للفرامل لما بكون لسه متحرك بالعربيه وادوس فرامل وتقف العربيه اول مابشيل رجلي بسمع صوت تزيقه مكتومه شويه والصوت يروح وتبقي الامور عادي
هل في حل قولولي التيل ولا ايه
4/ الفتيس بقي اوتوماتيك حاسس انه بينقل بطئ تاني حاجه اوقات مش علي طول برجع للخلف R بحس بنتشه ده بس دي بتحصل كل فين وفين في ناس قالتلي قاعده فتيس هل ليها حل ومين كويس يشتغل في الفتيس

انا اسف ازعجتكم بس ياريت الاقي المساعده من اهل الخبره لاني نت بداءت اندم
بس كتير بيقولولي اي عربيه تشتريها مستعمله لازم تظبط فيها شويه حاجات
4/ المشكله التقيله بقي الفتيس اوتوماتيك
السلام عليكم
اولا حضرتك شرفتنا ونورتنا
تانيا ربنا يقدرنا كولنا ونكون سبب الخير لينا كولنا. بالنسبه للمشاكل :
1-ا لتابلوه حله في اللينك ده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=36512
2-المديول بتاع الزينون بطبيعته بيعمل موجات شديده بتشوش على الترانسميتل الي بيركب في الوللاعه لو كان من النوع العادي الي 30 جنيه..معلش حاول تجيب نوع اعلى او حتى الي في راديو شاك (125 جنيه) وجرب وانشاء الله هيشتغل بس خد ضمان منهم
3-تزييقه الفرامل ده طبيعيه عشان عندك اتوماتك وبتستخدم الفرامل كتير ف التيل بيسخن....والافضل تكشف على التيل وتغيره لو كان ضعيف عشان متضطرش تغير طنابير بعد كده
4-اسف جدا مش هقدر اساعدك في الفتيس عشان موضوعه متشعب جدا جدا..لكن مبدئيا غير الزيت وجرب وربنا يسهل

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا