قديم 14-11-2011, 02:49 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
للاهمية رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة black_louts2006 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
اولاً انا خبير جامد جداً في السيفيا بس المشكله ان ظهر عندي صوت في عربيتي من الجنب اللي قدام شمال ومش عارف ايه هو اتلسبب
صوت عبارة عن تكتكة بس بتظهر لما بمشي بالعربيه حوالي 20 او 30 كيلو يعني الصوت ده مش بيظهر اول ما بمشي والصوت ده عبارة عن صوت زي ما يكون الكوبلن بايظ يعني بيطقطق غيرت الكوبلن كله وغيرت دوشمة الفرامل ونقلت المساعد الشمال مكان اليمين ونقلت الفرده اليمين مكان الشمال مش باقي غير اني اقص العربية نصين وانقل اليمين مكان الشمال لفيت كتير وشوفت اكتر ومش عارف الصوت ده جي منين ياريت لو حد حصل معاه الموضوع ده يقولي
السلام عليكم
بعد التفكير في المشكله ده عرفت السبب الحقيقي انشاء الله.
1-فيه حته سلك صلب متنيه بطريقه معينه بتركب على مستر الفرامل(الميكانيكيه بيقولو عليها سوسته تيل الفرامل) ممكن تكون مش موجوده وتسبب الصوت الي حضرتك بتوصفه(وهو عباره عن ان التيل بيخبط في الطنبوره) والمفروض ان الصوت يروح مع دوسه الفرامل في الحاله ده وكده يبقى انت محتاج تجيبها استيراد في حدود 20 جنيه
2-ممكن شفه الطاسه تكون بتخبط في الجنط مع المطبات والحصى او الاسفلت الخشن .وفي الحاله ده جرب تربط الطاسه بشريط بلاستك من كل ارجلها وشوف

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا