قديم 01-11-2011, 02:02 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: امريكى اتصل على برنامج ريشارد بورنيش....

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

وليه حضرتك شايف انها محاولات تشكيك ليه مش شايف ان منطقى ان جيران اخوات فى وطن واحد يفهمو دين بعض ويقفو على نقاط التوافق او التباين بين الديانتين ، انا شخصياً شايف ان الحوار والتفاهم مهم واذابة الثلج واجبة كمان علشان وجود معتدلين من الطرفين اكيد هيوضح شبهات كتير مغلوطة وهيوصلنا لثقافة الاختلاف الحقيقية وتقبل الاخر مهما كانت درجة التابين

فاسمحولى يا جماعة الخير انا مش قادر اكتفى بالتابعة اكتر من كدة

انا التزمت الصمت لعشرات المشاركات رغم تحفظى على اكثر من مشاركة تقديراً لبعض الاعضاء مسلمين ومسيحين اللى طالبو بغلق الموضوع

لكن اعتدال اسلوب الحوار وشروحات استاذ سام المتسمة بالمنطق المنمق والاسلوب الراقى النبيل بتدفعنى دفع لمشاركة مرة تانية فى الموضوع

بس انا بدعوكم لانكم تاخدو بريك من النقاش شوية وتسمحلولى بكام مشاركة اعتقد انهم هيوضحو جوانب هامة اكثر فيما يخص مقارنة الاديان

وعلشان يبقى الكلام خفيف ولانى مش ناوى اخوض فى مناظرة بالمعنى المتعارف عليه بل هيكون هدفى ان شاء شرح موضوعى للخلافات الجوهرية مع ترك الحكم والتقدير قدر المستطاع لعقل القارىء

ومبدئياً هبداء بحكاية صغيرة عن بداية علاقتى بالاخوة المسحيين

دقائق بعد اذنكم ابداء مشاركتى ان شاء الله

المهم أن تترك لى فرصة للرد. لانى انا واحد امام خمس أو ست افراد واصبح المنتدى يأخذ منى وقت اكثر مما اوفرة. فأنا ادرس درجة الدكتوراة ولن استطيع كل ليلة اقضى الليل كله فى محاولة الرد المقنع. لنكتفى بمشاركة واحد كل يوم ويكون هناك تنظيم بين الاعضاء حتى لا ارهق واجد نفسى مضطر للتوقف عن المشاركة لضيق وقتى