عرض مشاركة واحدة
  #71  
قديم 01-10-2011, 09:11 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------
 
تاريخ التسجيل: Nov 2009
الموقع: الإمارات
المشاركات: 1,076
dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لحد إمتى هنفضل ساكتين.


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ismael82 مشاهدة المشاركة

اتفاقية الشراكة الأوروبية

وإلغاء فكرة تجميع السيارات محلياً كما قررت شركة غابور اوتو والتى سيكون عام 2013 هو العام الأخير لتجميع سيارات هيونداى فى مصر .

ما هيا دي الفكرة الي إحنا بنتكلم فيها من أول الموضوع هوا حضرتك قريت الموضوع من الأول وكمان خدت بالك من تاريخ النشر للموضوع ولا لأ.
لأننا من الأول ناقشنا موضوع الدعم المقصود من فرض الجمارك وهل فعلا كان مقصود بيه المستهلك للسلعة وخدمة مصالحه ولا خدمة مصالح مصانع التجميع. وخلي بالك إنها خطوط تجميع ليست مصانع وكمان خطوط تجميع متخلفة ويدوية لأقصى درجة.
ياعني الخط الي بيجمع موديل وإتنين وتلاتة وأربعة دا أكيد بيكون خط بيجمع لبن أطفال.


أغلب المعلومات المنشورة فى هذا المقال مصدرها مواقع حكومية رسمية

منقول

عام 2013 لا جمارك ولا تصنيع
مشروع صناعة السيارات فى مصر هينتهى للأبد تفتكرو مين المستفيد...؟

وهل تفتكر إنك إنتا من مصلحتك غني الجمارك تستمر طيب ماهي مستمرة من ابد الآبدين كنت إنتا ايه الي عاد عليك منها ولا بس هيا علشان مصلحة عمو غبور فوق الكل هاتلي نسبة إستفادة اصحاب خطوط التجميع من فرض الجمارك وهاتلي كمان نسبة إستفادة عمال هذه الخطوط من الجمارك وقارن بينهم هل هما متساويين طيب الي زاد البلة طين قولي إحنا فين من دا كله؟

حسبى الله ونعم الوكيل في كل مسؤول تقاعص عن اداء دورة وواجبة فى حماية اقتصاد هذة البلد لتحقيق مصالحة الشخصية
يبقى إحنا لما بندعوا للمقاطعة لجافة الوكالاء دا علشان أولي الأمر ماحاسبوهمشي من الأول وسابوا السايب في السايب المفروض لما تكون البلد دي مقفولة إقتصاديا وفي الوقت الي إحنا فيه (الوقت الي كل البلاد فيه مفتوحة على بعض) دا كان المنتج المحلي بقى في أقوى عصوره لأنك بتدي للمنتج المحلي أفضلية قصوى في السعر ولاكن الخطأ هو غلق الحدود إقتصاديا مع عدم وجود أي منتج محلي يذكر وسلملي على الـ 128.
__________________

رد مع اقتباس