قديم 17-09-2011, 11:08 PM
abdullahalbadry abdullahalbadry غير متواجد حالياً

abdullahalbadry will become famous soon enoughabdullahalbadry will become famous soon enough
افتراضي رد: للخبراء فقط .. السكودا أوكتافيا أم الرينو فلوانس ؟

أستاذ الكريم أنا كنت فى نفس الحيره اللى كنت إنت فيها ، ما بين الأوكتافيا فانتازيا و الفلونس والجيتا .
الجيتا فيها مشاكل للركب ، هى منظر وبس وبالتالى إستبعدتها ، أما الفلونس فهي عربيه لا غبار عليها ، ولكن فيها عيبين ، الأول أنا قطع غيارها أغلى من الأوكتافيا ، الثانيه أن العربيه رغم إسمها العريق وكماليتها إلا إنها مجرد ما بتعلق نمر سعرها بيروح فى خبر كان ، على العكس من الأوكتافيا اللى بتحفظ سعرها كغيرها من العربيات الألمانى أو اليابانى ، يعنى تشترى الفلونس بـ170000 وتبيعها بعد سنه بـ 130000وطوب الأرض يقطم فيك وإنت أما الفانتازيا تشتريها بـ 200000وبعد سنه ممكن تبيعها بـ 190000أو 185000 وإنت واقف مش بتدلل عليها .
الأوكتافيا عربيه أنا بصراحه مكنتش حطتها فى بالى ، لولا إن ربنا هداني بعد إستخاره ليها ، والحمد لله عربيه لا غبار عليها ، وكل يوم بكتشف فيها مزايا أكثر من اللى قبله.
أول فئه من الأوكتافيا الفانتازيا فيها كماليات أكثر من الفلونس ، وممكن حضرتك تفكر فى الخليجى ، بصراحه أفضل من المصرى بألف مره وكماليات مش موجوده فى المصرى ، وبالنسبه للضمان ممكن تضمنها فى التوكيل مقابل 7000جنيه أو عند شركات الضمان مقابل 2000 جنيه لمدة سنتين أو 40000كم.
وأخيرا إبعد عن المازدا 3 أنا معايا مازدا3 ، 2010 وندمت إنى جبتها والكورولا عربيه رائعه بس سعرها كتير عليها وعلى الأوبشن اللى فيها.
على العموم إعمل إستخاره وتوكل على الله وهو سيهديك للأصلح
(أوكتافيا)