قديم 13-09-2011, 07:36 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رابطة مالكي الكيا سيفيا فيد واستفد ( صداقة - نقل خبرات )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osama31 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا معايا سيفيا مو99 أتوماتيك ، لمبة od\off بتنور وتطفى والفتيس يقوم بنقل مرتين فقط اثناء المشى وعند سرعة 100كم الRPM يصل الى 4 ، وعندما تكون السيارة فى مشوار وابطل واجى امشى تانى الاقى العربية طالعة على السرعة الثالثة، انا لسة ماعملتيش فى اى حاجة بس روحت لميكانيكى اتوماتيك افادنى بان المشكلة فى حاجة اسمها Solonid قاطع ، وافادنى انة حيقوم بفك كارتيرة زيت الفتيس ويشوف اى Solonid الى قاطع ويقوم بتغيرة ب 250 جنية +200جنية مصنعية ويقوم بتغير الزيت طبعا فهل هذا العطل سببه هذا الSolonid فعلا ام اننى حقوم بصرف المبلغ دون فائدة ، برجاء الافادة فى أسرع وقت ممكن.

وشكرا لكافة المعلومات المفيدة

تصليح الفتيس الاتوماتيك غالبا مش بينجح واعتقد ان الافضل بدل ما تدفع 500 جنية فى صيانه الفتيس انك تشترى واحد استيراد ب 1000 جنية بالكتير ..

وتبقى ضامن ان المشكلة خلصت ...

لكن بالنسبة لمشكلتك دى .. انا اعتقد انه عيب فى احد حساسات الفتيس لان اللمبه بتنور .. اكشف على الفتيس بالاسكنر فى مكان محترم وشوف هيقولك ايه ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ