قديم 04-07-2011, 03:16 PM
mf mf غير متواجد حالياً
---------

mf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond reputemf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الثورة المصرية علي خطي الثورة الفرنسية

حضرتك ياابو نورا مصمم متفهمنيش

اولا انا ميهمنيش العادي وعز لانهم ناس زباله بالنسبالي ويمكن من غيرهم كان شكل البلد هيككون غير كده ...

انا اللي اقصده اننا نبني البلد بالحب والوئام والمصالحه الوطنيه بدل الاستبعاد والقوائم السوداء

النظام راح وراحت رموزه وسواء كانوا مذنبين او غير مذنبين ده الفيصل فيه هو القضاء ...

انا ابحث عن سلام مجتمعي وده اللي خلاني اضرب مثال "الرسول صلي الله عليه وسلم" لانه اكبر مثال يجب ان يطبق علي ارض الواقع وكنت متعمد اضرب مقارنه بينه وبين الثورة الفرنسيه اللي خلت الشعب يحارب بعضه وقسمته الي احزاب ....

اولا اللي كنا فيه لايطلق عليه اسم ثورة وانما انتفاضة تصحيح الاوضاع ...

واللي بتقول عليهم ثوار اذا كانوا يريدون السلطه فيجب انهم يحصلوا عليها عن طريق واحد بس وهو "الصناااااااديق" لان هي دي الديمقراطيه....

الثوار يريدون استبعاد نصف الشعب المصري بداعي "الانتماء للحزب الوطني والانتماء للمحليات وحاجات سخيفه" ده في حد ذاته بيخلق حالة من العداء بين الشعب لايمكن ان تنتهي الا بكارثه ...

فهمت انا عايز السلام والعفو والمصالحه مع مييين؟؟؟