قديم 22-04-2011, 12:06 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ازاى تظبط كهرباء عربيتك

بوينتر
الموضوع هو طريقة واحدة وليس طريقتين
2- جرى العرف ان ظبط الموتور لازم يكون على البستم رقم واحد من الامام بدليل ان معظم مصممى المحركات بيعملو علامات على جسم المحرك مع طنبورة الكرنك وعند تقابل العلامات دة بيكون النقطة الميتة العليا للبستم رقم واحد وليس اى بستم او بوجية تملك انك تفكة
هل صادفت ان ميكانيكى عشان يظبط الموتور بيفك البوجية اللى يقدر يفكة ولا بيكون حريص على فك البوجية رقم واحد
3- الموضوع لا يستدعى فك وش الاسبراتير وخلينا نتفق ان كل اما خطوات الظبط قلت كل اما نسبة نجاح الموضوع اكبر
4- حضرتك بتقول بعد اتمام الخطوات لف الاسبراتير يمين او شمال الى ان تصل الى الصوت المثالى وحرق جيد .........طب وانا اعرف منين ان دة الصوت المثالى او حرق جيد وانما الخطوات اللى انا كاتبها لا تدع مجال للاجتهاد من العضو او حتى الميكانيكى
5- كلام حضرتك بيعتمد على التجربة والخطاء وانما الخطوات المشروحة تمثل التوقيت الامثل للاشتعال
6- حضرتك تتدخل زى منتا عاوز لاننا بنتعلم منكم فى النهاية

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

التعديل الأخير تم بواسطة mr_astra ; 22-04-2011 الساعة 12:28 PM