قديم 18-04-2011, 06:17 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future
افتراضي رد: سعر الجاك بى 15 بالجمارك والمكسب !!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة silentman84 مشاهدة المشاركة

استاذ اودا طريقه حسابك غلط....وحشرحلك تانى جايز الامر مش واضح ليك
اولا سعر العربيه اللى هو 68400 ده سعرها شامل الجمارك والنولون اللى هو اسمه الشحن وكمان مصاريف صيانه المركب وهى جايه فى السكه كمان وسعر ايجار الارضيات او الساحات بالتخليص الجمركى كمان
ثانيا حضرتك مكسب الوكيل مش بيتحدد على سعر العربيه بعد مرحله الجمارك والذى منه...لا....بتحدد من سعرها الاصلى اللى هو 40000 .....حبسطهالك
سعرها 40000 تمام ....تيجى الجمارك تقول للوكيل خلى بالك انا حاخد نسبتى عليها 61% يعنى 24400 تمام........يجى يقولها طب خلاص انا كمان ححط نسبه المكسب بتاعتى ......الجمارك تقوله حط النسبه اللى انت عايزها......ماهو الوكيل ظبطهم اكلهم اكله متينه....حيقولوله لا احنا اللى حنحددلك...لاطبعا ...فا بيسبوه يحط النسبه اللى هو عايزها بمزاجه....المهم يجى عمنا الوكيل يقول طب الجمرك اخد نسبته 61% على ثمنها الاصلى اللى هو 40000 طب انا بقى حاخد 49% برده على ثمنها الاصلى 40000 اشمعنى هما يعنى هما على قلبهم زى العسل وانا كوخا......يبقى 19600.....فهمت كيف يتم حساب مكسب الوكيل وليس كما حضرتك فعلت قمت بحساب المكسب على سعرالعربيه بعد الجمرك
رغم انى مش فاهم اوى بس بنسبة خمسين فلمية يعنى فهمت شوية
اصل انا سألت فالموضوع التانى على سعر الشحن ومحدش فهمنى والله
المهم انى شوية فهمت يعنى

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك