قديم 02-03-2011, 01:32 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عاوز مساعده بخصوص جنوط الماتريكس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

لكن عاوز اعرف يعنى ايه انشف على العفشه لانه لو هيعمل حاجه غلط على العربيه هيكون بلاش منه خالص
و شكرا
كريم باشا ... قوللى بس إنت فين و أنا أجيبلك حجر الريموت دليفرى لحد البيت
أما بخصوص موضوع العفشة فالطبيعى لو بتركب جنط أكبر من الحالى إنك تجيب له كاوتش ذو سمك أقل لتعويض الزيادة فى قطر الجنط و ذلك لعدم تقليل المساحة الباقية بين الكاوتش و الرفرف من الداخل
المشكلة إن تقليل سمك الكاوتش بيقلل من قدرته على إمتصاص الصدمات و بالتالى يقع عزم الصدمة بشكل أكبر على العفشة مما يجهدها أكثر من المعدل الطبيعى و الذى يسبب فى النهاية تقليل عمرها الإفتراضى ناهيك عن تكسير عظم من إبتلاه قدره بالركوب معاك لذلك يلجأ من يستخدم جنوط أكبر بكثير من الأصلية بتغيير العفشة بأخرى رياضية (Koni كونى) و هى من أشهر العفشات الرياضية المتوفرة فى مصر ولكنها ليست الجنه الموعودة فالمعروف عن العفشات الرياضية قساوتها بالمقارنة بالعادية مما يجعل العربية أقل راحة مقابل ثبات وهمى و تحمل للصدمات أكثر من العفشة الأصلية
أنا شفت مرة بى إم دابليو قديمة شوية صاحبها مركب جنط فوق العشرين بوصة ... سمك الكاوتش لا يذكر بل إحتمال إنه يكون مصمت أساساً و لا يتم نفخه ... أنا كنت حاسس إنه ماشى على الجنط
طبعاً مش عايز أقولك كان بيعمل إيه عند المطبات كان شويه هيبطل العربية و ينزل يزقها لإن الكاوتش كان تقريباً لازق فى الرفرف من الداخل عند المشى العادى فمابالك فى المطبات
الجنوط فى رأيى عاملة زى عمليات التجميل لو بسيطة بتبقى حلوة و مفيدة لكن لو زادت قوى بتمسخ العربية و تلاقى العربية بقت عربية تانية دمها يلطش و الكارثة إنها بقت كمان معوقة

Mohamed Elhasafy
Abo Farida

التعديل الأخير تم بواسطة Mohamed Elhasafy ; 02-03-2011 الساعة 01:43 AM