قديم 27-01-2011, 08:23 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: الناس اللي بتقول ان الفيرنا ضايعه بعد 120 كيلو ثانية واحدة لو سمحتوا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SALAHHAKIM مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انت فاكر نفسك راكب بروتون ساجا ولا ايه
بهزر معاك
الفيرنا ثبات ممتاز جدا للعربية وده بسبب التعليق الخلفى المستقل (مقصات ) يعنى كل عجلة لاصق فى الارض
احساس عدم الثبات فعلا بتشعر بكده بعد 100 كم وفى اى انحراف كل ده السبب طول المقدمه المبالغ فيه وعيب هيونداى كلها فى الباور الخفييييييييييييييييييف جدا جدا
بالمناسبة وزن الفيرنا 1135 كج يعنى ممتاز ونظام التعليق الخلفى ممتاز ( ركب اطار 205 فى الخلف و195 فى الامام كومهو v الباور حيتقل والعربيه حتكلبش فى الارض وبطل السرعة الزيادة عن 200 كم والا حجيب البروتون ساجا 1300 ونجرى مع بعض ونصور ونرفع الصور وكدة
نسيت اقول ان الساجا اطول من الفيرنا ب2 سم ورغم كدة تحس الفيرنا اطول
وياريت لو تركب شداد بين البطاحة وبين المقصات من اسفل السياره فى الامام حتمنع لعب الوش خالص متنساش الدعاء ليا طبعاً

حبيبي يا عم صلاح استاذ سرعات من يومك بس انتا عارف ان الضمان واقفلي زي العمل الرضي ومش هقدر اجنط اكبر من 14 وكاوتش مش عريض علشان العفشه

بس ليك عليا اول ما اخلص من فترة الضمان هجيلك جري نعملها ونشد براحتنا يا معلم واللي يحصلنا يكسرنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة santafa مشاهدة المشاركة

من الاخر الفيرنا ثبتها مش حلو ومعظم الناس بتقول كدة
واحمد ربنا على انك سليم ومتكررش العملة دى تانى

مبلاش نسمع للناس اللي اساسا بتجيلها حالة رعب مع سرعة ال 100 كيلو في الساعه وبعدين اغلبيتهم كانو راكبين عربيات الماني او ياباني علشان كدا مش عاجبهم الكوري ومتقلقش انا سليم الحمد لله وانا هقولك علي حاجه وانا مسافر بردك قبل كدا اخدتلك غرزه علي 150 علشان في كلب قطع عليا الطريق بالعرض وخفت ادوسوه وفاديته في مللي متر يعني لو الفيرنا ملهاش ثبات كان زماني ساعتها مقلوب بيها

ربنا يسترها عليك وعلينا وعلي فكرة انا اخري في السواقه 140 ل 150 انا بس قولت اجرب اشوف اخر العربية جبت بيها 190 ومجبتش اخرها بردك لان لو فكرت اجيب اخرها هجيب بيها ال 220 بس علي ايه الطيب احسن