قديم 30-12-2010, 07:57 PM
Aymansabry Aymansabry غير متواجد حالياً

Aymansabry is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال عن السوبر شارجر الكهربائى

شكرا على الاهتمام و الرد
عموما انا ن شاء اله نازل مصر قريب و حجربه فى العربيه عملى و حبقى انقل التجربه دى ان شاء الله لعل حد يستفيد

الفكرة للسوبر شارجر تقوم على تزويد السلندرات بنسبه هواء ( اكسجين) اعلى من المعتاد.. و دا اكيد نظريا لازم حيزود الاحتراق و بالتالى القوة للمحرك....الشارجر الكهربائى بيقوم بتزويد المحرك بنسبه ثابته من الهواء...لما يتم بدء الموتور الكهربائى ( البلووار) بيشغل المروحه لكبس الهواء داخل السلندر....بعكس الشارجر الديناميكى..و اللى بيكون متصل بسير من الموتور....و المرحه هنا بتشتغل مع لفات الموتور... يعنى كل ما تزود عدد لفات المحرك ( بالضغط على البنزين) بيتم فى نفس الوقت ضغط هواء زياده فى السلندر...و بالتالى بيتزيد قوة المحرك بمضاعفات. النوع دا طبعا بيكون اقوى بكتير لكن مش اى موتور يقدر يستحمله.... و فيه خطر ان الموتور ممكن ينفجر لو مش مناسب ليه.... عشان كده انا اخترت الشارجر الكهربائى.. و اللى المفروض انه بيزود الباور بنسبه اعلى شويه...وعلى فكرة فيه ملحوظه برضه: على السرعات العاليه..محرك السياره بيسحب هواء يمكن اكتر منه...لكن هو مفيد فى السحب على السرعات الصغيرة

عموما كل دى نظريات انا قريتها على النت واللى بتشرح نظريه عمل الشارجر .. سواء الكهربائى او الديناميكى... حجرب ان شاء الله و نشوف ربنا يستر بقه