قديم 25-12-2010, 04:05 PM
Momo_rama Momo_rama غير متواجد حالياً

Momo_rama is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنة بين مازدا 3 وهوندا سيفيك

انا هحكيلكو تجربتى بمنتهى الامانه
اولا انا عمرى ما ركبت عربيه غير اليابانى
كان معايا كورولا 2004 و بعتها الحمد لله
و بالرغم من انها اسمها كورولا بس بعد ما جبت مازدا 3 2010 (الشكل الجديد)حسيت انى مكنتش راكب كورولا كنت راكب 128
المازدا 3 مميزاتها كالاتى
1- موتور ناعم جدا جدا لدرجة انك مبتسمعش ان كانت عربيتك دايرة ولا لا
2-سحب اكتر من ممتاز لدرجة انك لو مبصيتش على العداد وانت ماشي على 140 ممكن تحس انك ماشي عل ى 60
3- ادا ممتاز ف المنحنيات ( مفيش ملف باخده اقل من 120 ) و متحسش خالص انك بتاخد ملف
4- تابلوة رائع (حتى درج التابلوة مفيش وسع اكتر من كده) و مساحه داخليه امامية ممتازة وواسعه جدا و من الخلف معقوله ( 2010 اوسع من ورا من 2009 و الى قبلها ) و الشنطه بتاعتها واسعه اوسع من الكورولا الى كانت معايا
5- لو مسافر مشوار كبير مفيش احسن من المازدا 3 متحسش نهائى بالمشوار و تنزل من العربيه نشيط جدا
6- ارتفاع عن الارض ممتاز يناسب طرقنا التعبانه
العيوب :
1- توكيل غير محترم (غبور) مهتم بس بالهيونداى و لو اهتم شوية بالمازدا هتنجح و خصوصا لما نزل سعرها 10000 العربيه باعت كتير لدرجة انى ف المنصورة حجزت عربيه بالبق كده و رجعت بعد اسبوع ملقتهاش لاهيا ولا اللون التانى الى كان معاها رحت بقى حجزت بالفلوس مرة تانيه وخدت ىاللون الى عاوزة
2- الصندوق ( المخدع ) الى جنب السواق ورا شوية
3- قلة انتشار هذا الموديل و بالتالى قلة انتشار قطع الغيار برا التوكيل بس الموديل ده لسه مكملش سنه و اكيد هتنتشر زي الموديل القديم ماهو مغرق الدنيا
4- اعادة البيع و هذا يرجع لثقافة الشعب المصري ( المازدا فاسده) لكن اعتقد مع توافر ونجاح الموديل القديم 2004-2009 المفهوم اتغير نوعا ما