قديم 03-12-2010, 02:32 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
نقاش رد: الي مالكي w123 موديل الثمانينات ممكن معلومات عن هذه التحفه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر يوسف مشاهدة المشاركة

الي mercedes لماذا ال230وليس ال200حيث انها اعلي عن الارض و الفارق عن ال280 وكم يبلغالضرايب ورسوم المرور ولماذا ال84 بالذات

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا بتكلم بالنسبة ليا , أنا كنت بدور على واحدة مرسيدس معدل 200 , بس طبعا اللى معاه مرسيدس معدل 200 مو 1984- 1985 و نظيفة و مريحاه, عمره ماهيفكر يبيعها اطلاقا خالص و بالتالى ده اللى مخلى ليها سعر لحد دلوقتى و دى ضريبة تجديدها حوالى 200 جنيه و على ماتطلع من باب المرور فعلا , تلاقى أنك دفعت حوالى 400 جنيه, لزوم التأمين و الطفاية و الحاجات التانية اللى بتطلع من تحت الأرض دى.

أما بالنسبة لل 230 , فهى كانت زمان قبل تعريفة الضرايب الجديدة اللى طلعت فى 2008 دى , كانت ضريبتها 300 جنيه فى السنة, أيام ما كانت المرسيدس المعدل ال200 ضريبتها 175 جنيه و كمان ال230 كان استهلاكها فى البنزين أعلى شوية من ال200 و ده كان بيخلى الناس تحجم عنها و ماكانشى بيركبها الا اللى الفلوس مش فارقة معاه أوى و اللى عاوز يركب حاجة نظيفة و خلاص و ده غالبا مابيهينش العربية و اللى العربية بتحتاجه بيجيبهولها و كده و لأن مالهاش سوق زى ال200 و خاصة أن ال230 دلوقتى , أصبحت ضريبتها حوالى 1100 جنيه و على ماتخرج من المرور تكون السنة وقفت عليك بحوالى 1300 جنيه , فده خلى سعرها واقع و أقل من المرسيدس المعدل ال200, بالنسبة لأن المرسيدس المعدل ال200 أعلى عن الأرض من ال230 , فأنا مش عارف بصراحة , بس أنا متهيألى أن الاتنين زى بعض , فرق الموتور بس .

المهم, أنا بأه فكرت فى أنى أدور على واحدة مرسيدس معدل 230 مو 1984 - 1985 لأنها هتكون متصانة و مش متهانة و أرخص من ال200 من نفس الموديل, و لما أشتريها, هنزل بورسعيد و أسقط فيها موتور زلمكة مو 1993 بس قبل 6-1993 , بالفتيس بتاعها و التكييف , فيه تاجر قطع غيار مرسيدس اسمه طارق البحراوى قاللى أنه مفيش أى مشكلة من الموضوع ده و أن العربية تقبل مواتير الزلمكة موديلات لحاااااااااد شهر 6-1993 و أن مفيش مشكلة أن العربية تكون 2300 سى سى و أنى أنزل بيها و أسقطلها موتور 2000 سى سى .

أنا بس اليومين دول مشغول فى بعض الأمور الخاصة و لما ربنا ييسر ان شاء الله , هعمل الموضوع ده, بس كله متوقف على أنى ألاقى العربية النظيفة .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم