قديم 30-11-2010, 12:32 PM
الصورة الرمزية Limoway
Limoway Limoway غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد علام
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: السيارات

Limoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond reputeLimoway has a reputation beyond repute
افتراضي رد: برجاء الافادة هن مواصفات ومشاكل E240 2003-2004

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

بصراحة المرسيدس C شكلها صغير ومش عاجبني وانا ببحث على شكل كبير وفخم..بالنسية للباسات طبعا انا فكرت فيها كثير لكن لما دخلت على المنتديات وخصوصا الخليجية تقريبا محدش شكر فيها واشتكوا من مشاكلها الكثير ..وخصوصا ان الموتور تربو 1400 اكيد هيهلك بسرعة نتيجة انه بيطلع 122 حصان ..
انا محتار جدا..
بالنسبة للشكل من وجهة نظري السي متفوقة فيه
بالنسبة للخامات المستخدمة داخليا يمكن تكون مش أد كده
بالنسبة للحجم أعتقد أنها مناسبة لمصر ولقد جلست بالسيارة في التوكيل هي فعلا ديقة شوية من ورا بس شغالة.
طبعا مقدرش أقنعك بالسي لإن الموضوع أذواق

لو هنتكلم علي الفولكس والموتور التربو متصدقش أي كلام عن إن الموتور يهلك والكلام بتاع التخمينات ده وبرضو متخدش كلام من الخليجيين لإن الناس دي التويوتا عاملالهم عمل وبيفضلوها عن أي حاجه

الموتور كمواصفات وإستهلاك أكثر من ممتاز ولا يمكن تحديد عمره الإفتراضي إلا بالتجربة (بعد عشر سنين كده) وبعدين ما المرسيدس برضه مستخدمة ضاغط هواء (Kompressor) فا متفكرش في الموضوع ده وانت بتشتري.

أهم حاجه الرحة النفسية للعربية الي بتشتريها. هي دي الي هاتديلك السعاده أثناء قيادتها وتخليك تحس بقيمة الفلوس الي إدفعت فيها. فا شيل أي حاجه تانيه من دماغك لو عايز تستمتع (عمر إفتراضي, مصاريف, مشاكل)

يا إما نفض للمتعة وجيبلك كورولا ووفر فلوسك

بس أكرر نصيحتي . إبعد عن الألماني المستعمل لإن مشاكله أكتر من فرق سعره عن الجديد

إجري يابن آدم جري الوحوش ... الأوتوبيس ماتلحقوش