قديم 28-11-2010, 03:33 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: برجاء الافادة هن مواصفات ومشاكل E240 2003-2004

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mummy_47 مشاهدة المشاركة

انا مفكرتش في الMERCEDES E200 Kompressor لانها بشاحن هواء وطبعا معروف ان شاحن الهواء ممكن يقلل عمر الموتور رغم اني مش اكيد من النقطة ديه

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا فعلا سمعت الكلام ده من بعض الناس , لكنى أعتقد أنه عار تماما من الصحة لأن مش شركة مرسيدس اللى تطلع عربيات الموتور بتاعها يهلك بسرعة لأن معروف أن المرسيدس قطع غيارها معمرة و لو حتى مش معمرة, الفرق فى الضريبة فى حدود 10 سنين -أعتقد مفيش موتور مرسيدس هيقعد أقل من 10 سنين- يجيبلك أحسن موتور مرسيدس جديد .

أنا أؤيدك فى أن الC class شكلها مس محبب لأنها صغيرة, رغم أن بينزل منها مواتير لحد C280 لكن اللى بيجيب مرسيدس بيشترى فخامة و عربية كبيرة و قوية, فمن باب أولى أنه مايجيبش عربية صغيرة , الا لو كان عنده حته E class أو S class و جايب ال C class عشان الجرى جوه البلد و مشاوير البيت و كده .

اسأل حد عنده خبرة فى المرسيدس و لو حتى هتراسل شركة مرسيدس فى ألمانيا عشان تسألهم على المواتير الE200 Kompressor أو ممكن تسأل فى مركز خدمة مرسيدس اللى فى القاهرة عن العمر الافتراضى للمواتير دى فى ظل ظروف التشغيل المعتدلة, لأن حكاية أن مواتير المرسيدس تهلك بسرعة من الKompressor دى أنا مش مصدقها و بعدين استنى هنا , انا ليا اتنين جيران أخوات عندهم شركة مقاولات و كل واحد منهم جايب عربية مرسيدس عيون موديل بعد ال2003, واحد جايب ال E200 kompressor و التانى جايب ال E240 و دى طبعا مش Kompressor و الاتنين كانوا جايبين العربيتين فى نفس التوقيت مع بعض من حوالى 6 سنين و ماسمعتش أن اللى معاه الE200 Kompressor غير مكنة و لا كلام من ده و هما بطبيعة عملهم , بيهلكوا العربيات بتاعتهم بشكل غيييييييييييييييييير آدمى , اسأل فى الحكاية دى حد متخصص فى المرسيدس بجد و بيفهم , مش بيفتى .

و ربنا ييسرلك اللى فيه الخير .

MERCEDES E230

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم