قديم 16-11-2010, 12:12 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربة الكيا نيو سيراتو - 1600 سى سى اوتوماتيك.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

يا استاذ سامح صدقنى انا لم أتصور لحظة اننى فى موقع يسمح لى بارشاد الناس و توجيه السوق لشراء ماركة معينة عن الأخرى,
ليس هذا الهدف من الموضوع اطلاقا!
الموضوع ليس هدفه الهجوم أو الذم لسبب أو لأخر, الموضوع هو وصف حيادى لشعورى و انطباعاتى عن سيارة ما و شعورى لدى قيادتها لا أكثر و لا أقل, قد تكون انطباعاتى السابقة أثرت بعض الشىء, لكن ضميرى مرتاح لأننى لم أكذب, لن أقول اننى قلت الصواب, و لكن ما اعتقد انه الصواب.
الحقيقة أتمنى بالطبع تجربة سيارات أوروبية اخرى, لكن لم تسنح لى الفرصة, أحب كتابة مواضيع عن تجارب السيارات و لو وقعت فى ايدى سيارة صينية فسوف اجربها و أكتب عنها,
انا لا اصادر على الناس التى اشترت سيراتو فالسيارة موضوع التجربة هى سيارة خطيبتى, و بالتالى لست فى موقع يسمح لى بانتقاد من اشترى هذه السيارة.
و انا برضو ذكرت بعض الجوانب الجيدة فى السيارة مثل الراحة, و التى هاجمتها انت, و كنت اشير الى مستوى الراحة الجيد بسبب المقاعد الوثيرة التى يمكن تغيير وضعيتها و العزل الجيد و ثقل الوزن.
لا تصادر انت على رايى و لا تمنعنى من ابداء انطباعاتى حتى لو لم تعجبك.و لا تخاف على مبيعات السيراتو و وكيلها المسكين لأننى متأكد ان موضوعى لن يقلل كثيرا من مبيعاتها و الحقيقة ان حجم مبيعاتها او مبيعات غيرها من السيارات لا يعنينى كثيرا, فأنا لا هاخد فلوس من ده و لا من ده.

و فى النهاية كل سنة و انت طيب و عيد سعيد.
انا متأكد يا بشمهندس فادي انك بتنقل شعورك و انطباعك عن تجربه القياده بمنتهى الامانه منك ... ومشككتش في مصداقيتك
انا كل اللي عايز ااكد عليه ان الحكم او التقييم من خلال الانطباعات والاحساس بيكون راجع للمعايير الشخصيه اللي بتختلف من شخص للتاني
ودي المشكله خصوصا ان نمط قياده الاسيوي عموما يختلف عن النمط الاوروبي ودي انت اكتر واحد عارفها
وبالتالي انت دايما حتكون ميال للمحركات الاوروبيه وخصوصا الايطالي لانها بتديك الاحساس بمتعه القياده و الشغف
اما الاسيوي فغالبا ان مكنش اكيد حيكون دايما ممل و مزعج بالنسبه ليك و لناس كتيره برضو
علشان كده انا عملت ال 3 مقارنات الوهميه دي علشان اوضح ليك ان التقييم من خلال الانطباعات والمعايير الشخصيه حيكون غالبا غير حيادي لارتباطه بنواحي عاطفيه
علشان كده لازم تكون فيه معايير للتقييم وكل معيار له وزن نسبي
مش عايز ادخل في تفاصيل مكلكعه لكن كمثال كنا في الكليه بتلاقي مثلا مشروع تصميم لمبنى شكله تحفه والاظهار رائع .. لكن الكفاءه الوظيفيه ضايعه .. فياخد درجه متدنيه .. مشروع تاني تصميم جيد وكفاءه وظيفيه لكن اظهار ضعيف وتلاقيه واخد درجه عاليه .. لان الاظهار وزنه النسبي في التقييم اقل وبالتالي الحيايده في التقييم اتحققت من خلال وضع معايير تدي لكل عنصر درجته الحقيقيه
فالاحساس بالتسارع يختلف عن زمن التسارع وبالتالي لما اقيم تسارع عربيه يكون من خلال الارقام و الزمن ... مش معقوله حقيم كل حاجه من خلال الاحساس .. حتى لو كان الاحساس بالتسارع زي الزفت ..
يعني مثلا الاحساس بتسارع السيينا افضل من الاحساس بتسارع الماتريكس .. لكن فعليا زمن تسارع الماتريكس افضل من زمن تسارع السيينا
الاحساس بالقياده عنصر من عناصر التقييم .. مش منظور عام بنقيم العربيه من خلاله

فلازم نحط عناصر ثابته نقيم من خلالها و الا ميبقاش تقييم ..
يبقى انطباع شخصي
ولو هو كده فعلا .. يبقى مقدرش افتح بقي و لا اعترض على اي كلمه حضرتك كتبتها .. رأيك و انت حر فيه و لازم احترم حدود حريتك
بس لازم برضو توضح ليا النقطه دي علشان تبقى Fair

وبعدين السيراتو السيراتو ... والله زهقت منها ومن كتر الكلام عليها ومن كتر ما بشوفها و نفسي اشوف عربيه تانيه تسحب من مبيعاتها شويه
فعلا العربيه دي ينطبق عليها المثل .. اللي يزيد عن حده ينقلب ضده

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &