قديم 11-11-2010, 11:34 PM
mahmakhzangy mahmakhzangy غير متواجد حالياً

mahmakhzangy is on a distinguished road
افتراضي رد: تجربة الكيا نيو سيراتو - 1600 سى سى اوتوماتيك.

انا متفق مع فادي في اسلوبه و في معظم النقاط
اي واحد من محبي السيارات في الدنيا بيحلم انه يركب عربية فيها شيء من الفخامة و التجهيزات و غيره.. و للأسف عندنا في مصر الظروف المهببة صعبت الموضوع كتيير على الناس, فبقى عشان الواحد يركب عربية تشبع رغبته يبقى هيبيع نص املاك والده تقريباً عشان يشتريها.. و النص التاني بعد كدة في الصيانة و قطع الغيار.....

فبالتالي مبقاش قدامه غير انه ياخد عربية ماركة نص نص بحيث انه يقدر يغطي تكاليف الصيانة و قطع الغيار.

بالنسبة للشكل فكل واحد و له ذوقه. بالنسبة لناس كتير في مصر سواء كبار او شباب او يمكن اطفال بيعجبهم اوي شكل السيراتو الجديد و بيعتبروه مبهر....
بالنسبة لي انا معتقدش ان عجبني شكل اي عربية كورية خالص !( افضلهم الانترا 2004 "من الخلف" في نظري).

واحد معاه 100 الف جنيه لما يروح يجيب بيهم عربية .. يا إما هيجيب ماركة كويسة (فئة منيلة طبعاً) و ساعتها هتبقى "قرعة" مافيهاش اي تجهيزات تقريباً ولكن بأساسيات جيدة عالأقل.. بس ساعتها هتبقى الصيانة جحيم.
أو يجيب ماركة من اياهم وتبقى شكلها حلو (في اعتقاده طبعاً) ومرشوقة تجهيزات بالعبيط (بغض النظر طبعاً عن الخامات المنيلة في التجهيزات دي و الي بالتالي هتيجي على دماغه... كل شوية ده باظ و ده اتكسر).
فاعتقد ان فكرة عربية روشة زي السيراتو هي الانسب له.
انا ما ركبتش العربية و لكن معروفة اللي فيها... تجهيزات كتير ده بينور و ده بيزمر.. مع تجاهل الأساسيات و الأمان. "كوري يعني"

قبل كدة ليه نجحت الفيرنا... عربية فيها اوبشنز مش بطالة (تكييف - سنتر- باور - مش عارف ايه ) سعرها مناسب أوي.. وقطع غيارها عند البقال, وتصلحها عند اقرب منجد.
(بس الاختلاف بين الاتنين في ان الفيرنا كانت عربية عملية بحتة للي عايز عربية تقضي الغرض, والسيراتو للي بيدور على الشكل و شوية حاجات يسميها اوبشنز ورفاهية).

التعديل الأخير تم بواسطة mahmakhzangy ; 11-11-2010 الساعة 11:49 PM