عرض مشاركة واحدة
  #13  
قديم 24-10-2010, 04:39 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى
 
تاريخ التسجيل: Feb 2010
الموقع: الدقهلية - المنصورة - شارع جيهان
المشاركات: 589
mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
افتراضي رد: هل اوبل فيكترا السيارة المناسبة؟


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Bahi مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

أنا لسة بايع الأوبل فيكترا الألمانى 1600 GLS مانيوال موديل 1996 بتاعتى من كام شهر بعد عذاب طويل مع الميكانيكية والكهربائية وتوكيل منصور وتوكيل مقار وبتوع التكييفات وبتوع قطع الغيار والدنيا كلها ... بأختصار تجربة مريرة مع أفشل عربية سواء من رأيى أو من رأى الألمان نفسهم.

- قطع غيار جديدة ناااااااااااااااااااااااا ااااااااااار وكلها مضروبة
- قطع غيار استعمال ناااااااااااااااااااااااا اااااااار ومالهاش ضمان
- التوكيلين بيرفضوا أى سيارة ميكانيكى أو كهربائى خارجهم مد أيدة فيها
- التوكيلين أسعارهم ناااااااااااااااااااااااا ااااااااار وخدمتهم سيئة جدااااااااااااااااااااااا اااااا
- العربية مبتستحملش وطول النهار هات يا طلبات ... من السنة السادسة
- التكييف بيبوظ ومهما صلحتة بيرجع يبوظ تانى ... لفيت على طوب الأرض ومافيش فايدة
- كل من اشتغل فى الشركة كام شهر أو كام سنة طلع وفتح ورشة وقال "أنا اللى علمت الخواجة بتاع الأوبل" وكلهم مبيفهموش حاجة لا فى الأوبل ولا فى غيرها

الله يكون فى عون كل من معاة فيكترا. أنا بعتها بتراب الفلوس لأن مالهاش سوق كمان وأشتريت أوكتافيا A4 ربنا يحميها ويحمى اللى صانعينها وأترحمت من الفيكترا.

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته




أنا أولا بشارك برأيى على الرغم من أنى ماعنديش عربية أوبل فكترا , لكن هقول اللى الناس قالوه لما كنت بفكر أشترى أوبل فكترا B مو 2003 1600أو 2000 , الناس اللى اشتكوا منها أكتر بكتييييييييييييييييييييير من اللى شكروا فيها لدرجة بالفعل خوفتنى من العربية و خلتنى أبعد عنها .

أنا عارف أن فيه هنا, أخوة أفاضل معاهم أوبل و فاهمين فيها و هيقولولى , أدام مامعكش أوبل , يبقى ماتتكلمش و الكلام ده .

أنا للمرة التانية , بقول اللى الناس قاللوه سواء هنا فى المنتدى أو من أصدقائى و جيرانى و أصحابى اللى كان معاهم أوبل فكترا B و اللى أنا سألتهم لما كنت بدور على واحدة فيكترا B نظيفة .

لدرجة أن واحد معرفة ربنا موسع عليه أوى و الفلوس عنده من غير حساب و طول عمرة كان راكب عربيات محترمة , يعنى كان نازل من مرسيدس 230 معدل و جاب الأوبل فكترا B زيرو و هو أول يد , اشتكى منها و من قطع غيارها و من صعوبة صيانتها لحد ماباعها و اشترى VW Jetta و هو دلوقتى حاسس أنه فى نعمة , ربنا يديمها عليه .

أنا لما كنت بدور على العربية الفكترا B دى , كنت بدور على عربية تستحمل نفس البهدلة و المرمطة بتاع البيجو ال505 القديمة بتاعتنا , بس الناس قالولى لأن , ابعد عن الأوبل فكترا B خاااااااااااااااااالص .

و بالفعل , تم اجهاض مشروع شراء الأوبل فكترا B مو 2003 كنت بدور عليها و دلوقتى أنا مستنى لحد مالاقى المرسيدس المعدلة المو 84-85 اللى أنا بدور عليها سواء كانت 200 أو 230 و أشتريها و خلاص .




MERCEDES S320





__________________

MERCEDES E-class


بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
رد مع اقتباس