قديم 23-10-2010, 05:23 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار الى اصحاب الخبره في السيارات المستعمله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dodod مشاهدة المشاركة

وانا فعلا اول مره اعرف ان فيات اونو قطع غيارها غاليه وقليله
بس كنت عوزه اسال برده هي عمرة الميكانيكا او عمرة الكهرباء شئ كويس ولا سئ؟؟
وانا سمعت ان كيا بريد موتورها 1000او1100 فلما الاقي واحده1300 هل ده كويس ام سئ؟

وشكرا على الرد

السلام عليكم
اونو قطعها غاليه ونادره وممكن تسالي بتوع قطع الغيار بنفسك للتأكيد على المعلومه. ده غير انها غير مرغوبه في السوق مقارنه بالبرايد مثلا. يعني لوحبيتي تبيعيها في اي وقت هتتعبي شويه
العربيات بيتعملها عمره ميكانيكا. ولو اتعملت صح بتكون حاجه كويسه لكن المتور مش بيرجع كفائته 100% (بيكون مش اكتر من90%). ولو اتعملت غلط بتكون حاجه مش كويسه خااالص وبتحتاج تتعمل تاني من اول وجديد .
بالنسبه للعفشه ممكن تكون متغيره اصلي وممكن تكون متغيره صيني .وممكن يكون غير اجزاء بسيطه ويكون فيه اجزاء تالفه متغيرتش وغاليه والمالك يقول انه غير عفشه كامله
1000&1100&1300 CC كلها ارقام ترمز ل(السعه اللتريه للمحرك)يعني الحجم الي هيتحرق فيه بنزين وهوا
بالبلدي كده كل ما السعه التريه زادت كل ما قوه المتور كانت اكبر وكل ما زاد استهلاك البنزين في المقابل ..والعكس صحيح

وارجع واقولك اكتبي ميزانيتك عشان تستفيدي وتختاري صح(اكيد كل واحد بكون عامل ميزانيه قليله او كتيره ...المهم انه بيكون مقرر الميزانيه.)
حاجه تانيه مهمه..بنزينه شل في شارع الهرم بتكشف على العربيه بالكامل وبتعمل تقرير مفصل بحاله العربيه مقابل 120جنيه

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 23-10-2010 الساعة 05:51 PM