قديم 07-10-2010, 03:20 AM
الصورة الرمزية abdo verna
abdo verna abdo verna غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب
هواياتي: قيادة الييارات

abdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really niceabdo verna is just really nice
افتراضي رد: محتار ما بين 128 ولا مازدا 323

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

إزاي قدرت تقارن بينهم أصلا، لا وجه للمقارنة، مازدا 323 أفضل من ال128 في كل شيء وبدون الدخول في تفاصيل، هي أفضل حتى في تفاصيل التقفيل البسيطة.
لكن الناس بتحب ال128 بسبب انتشارها ورخص قطع الغيار، وبصراحة هي قطع غيارها فعلا رخصية، لكنها مش معمرة؛ لأنها يا صيني يا مصري.
أما المازدا 323 فقطع غيارها موجودة ومعمرة، بس الياباني أغلى شوية، وأنا بأقول الياباني لأن قطع غيارها في منها الصيني وفي منها التايواني وفي منها التركي وفي منها الياباني، وإنت واختيارك وإمكانياتك، لو عايز تجيب حاجة رخيصة زي قطع غيار ال128 هات الصيني وهتلاقيه بنفس الثمن، يعني الكوبلن الصيني بتاع ال128 بنفس سعر الكوبلن الصيني بتاع المازدا 323، بس إنت ليه تعمل كدة طالما قدامك الحاجة الياباني المعمرة.
صدقني حرام عليك تقارن بينهم أصلا، وأنا بأتكلم عن تجربة، تجربة المازدا 323 كانت ناجحة جدا، وهي عربية تحببك في السواقة وما تحسسكش إنك راكب عربية قديمة ، بالعكس إنت بتمشي بيها راس براس مع الحديث ؛ لأنها بتجيب 140 ، و150 كيلو بسهولة وبنعومة.
أما تجربة ال128 فكانت فاشلة جدا، عربية ضعيفة وتقفيلها وحش وقطع غيارها غير معمرة.
فأرجو منك لو لاقيت 323 بحالة نظيفة ألا تتردد (وبرده أهم حاجة الحالة). وربنا يوفقك
يا جماعة بلاش فتي
ال128 1300 5غيار كامة علوية
انا مع صحبي 128 مو 99 والله جامدة بيشد بيها امام شاهين وساعات يتعادلوا او هو يكسب
وصدق اللي قال المازدا فاسدة