قديم 29-09-2010, 02:58 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا الاحظ وأنت خد بالك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مشكله الصين يا استاذ ايمن انها بدأت غلط
يعني تنازلت كتير عن الجوده في مقابل السعر و دا مش في العربيات
لكن في جميع ما انتجت علي مر التاريخ
ودا عمره ما حصل من اليابانيين يعني مين فينا مكنش عنده في البيت راديو كاسيت ناشيونال باناسونيك و شغال طول عمره مش بيعطل ولا بيحصل فيه حاجه.
تعالي قارنه براديو كاسيت من اكبر اقتصاد عالمي بعد امريكا زي ما حرتك بتقول
يبقي كتر خيره اوي لو استحمل شهر واحد!!!!!
بالنسبه للعربيات فعلا في السبعينات مافيش حد كان بيركب الياباني و كله كان بيحب الاوربي
نظرا لاشكاله المتميزه و متانته في الوقت التي كانت الشركات اليابانيه تقوم بتقليد التصميمات
(ومازالت علي فكره) لكن السيارات كانت تتمتع بمتانه شديده تجلعها تعيش و تقاوم الزمن
حتي وصلوا في الثمانينات الي بعض السيارات التي اعتبرها اسطوره في الياباني ككل مثل الاكورد و الجالانت و الكريسيدا و اللوريل
لكن للاسف لم تتبع الصين نفس الاسلوب
و لم تدرس السيارت الاولي بطريقه جيده و كان الهدف هو الانتاج و المبيعات فقط.
و هذا لا يعيب في السياره الصينيه ولكن كان من المفروض الاهتمام بتلك الصناعه اكتر من ذلك.
خصوصا ان كل مشكلاتها تقع في خانه انعدام او انخفاض الجوده
علي سبيل المثال لا الحصر
سياره مثل الاسبرانزا 516
لماذا نجد بها عيوب في الفتيس و خزنه الدركسيون و المقصات و المساعدين؟؟؟
بالرغم من اشتراكها في اجهزه التعليق مع اللانسر 97 (مقصات و خزنه دركسيون و مساعدين)
الا ان الاحساس مختلف نتيجه لردائه الماده الخام المستخدمه في الاسبرانزا!!!!!!!!
هذا مثال بسيط
و للعلم انا لا اهاجم او افضل السياره الصينيه او اليابانيه
ولكني علي الحياد

حـازم خـضـر