قديم 28-08-2010, 05:05 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن نيسان صنى (تم التحديث) اسعار ومواصفات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahas79 مشاهدة المشاركة

الف شكر يا استاذ خالد
ردك اهم مافية انة عن تجربة وحضرتك واضح ان استهلاكك للعربية جبار
وكمان حضرتك ماحولتش تتكلم على الموديلات التانية اللى انا ذكرتها فى استفسارى رغم انى كنت محتاج مقارنة فى النقاط اللى انا قولتها فى سؤالى بين الموديلات اللى قدامى الاكسنت والاوبترا واللانسر والملكة النيسان
بس انا احترمتك كتير لان انت ماتكلمتش عنهم لان انت مجربتهمش
بس ياريت لو حد يقدر يدينى مقارنة بين الانواع دى من حيث
1)استهلاك البنزين
2)قطع الغيار اسعارها وتوفرها
واخيرا شكرا للاهتمام
ياسيدى ربنا يكرمك
وانا بحاول اخدم اى حد وانقذه من الفتاوى لان الفتاوى ضيعت عليا ال505 ودى عربية ممتازة بس ملهاش حظ بسبب الفتاوى
ومشكلتنا ان كل واحد يسمع المعلومة بدل م يتاكد منها يرددها ويزود عليها كمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahas79 مشاهدة المشاركة

دة انا لسة عارف دلوقتى حاجة لو صحيح دى تبقى مشكلة
ان الصنى من بعد 2003 ملهاش تغيير فلتر بنزين
وان الفلتر لو اتسد اللى بيتغير طلمبة البنزين كلها ودى تمنها معدى 1800
طب دى مش مصيبة
دة البنزين مش مضمون وانا ساكن فى اقصى الصعيد(قنا) وال92 مش متوفر غير فى بنزينة واحدة بس وانا بسافر كتير
الكلام ده كلام مش مظبوط مفيش حاجة اسمها فلتر بنزين ميتغيرش وانا عندى الفلتر بيتغير كل 80 الف كيلو وتمنه 220 جنيه بره التوكيل ياعم جبنا لك سعره علشان نثبت كلامنا
ولازم تعرف ان اليابانيين ملوك العربيات الاقتصادية وهم اول من اختراع عربيات مبتاكلش بنزين يبقى ازاى فلتر البنزين مبيتغيرش ده كلام ؟
وانا مش ناوى اغيره لانى محول عربيتى غاز وكان الفلتر عامل 30 الف وطالما غيرت لغاز فلتر البنزين مبيستهلكش
ثم لازم تعرف حاجة
كثرة سفرياتك معناها انك تمون من اى محطة مش لازم اللى عندكو فى قنا ولو ال 92 عندكم قليل يبقى بلاش نيسان لانى مرة اتفلسفت وحطيت لها بنزين 90 كركرت وروحت بيها التوكيل فرغو ال90 ورموه وحذرونى منه وقال مفيش لها اقل من 92 ولما قريت الكتالوج مكتوب فيه تحذير انه ممنوع اقل من 92 لان موتور النيسان قوى وبيحتاج نسبة انضغاط عالية والا مش عارف ايه (ناسيها ) المهم ان سحب الموتور هيبوظ فلازم مش اقل من 92