قديم 10-07-2010, 03:14 AM
الصورة الرمزية aymanlaw
aymanlaw aymanlaw غير متواجد حالياً

لجنة التحكيم و الفصل فى الشكاوى
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة_الموسيقى_الاغانى الاجنبية

aymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond reputeaymanlaw has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنه بين الjac b15 &Buick Excelle

السلام عليكم--odaoda --فعلا الصوت ده سمعته فى اللانسر هو على فكره بيبقى فى السيارات الرياضيه --وبلنسبه للخشونه --كلامك مظبوط لأالنهرده جربت انى ادوس الدبرياج الى أخر المشوار وبلفعل بيكون الغيار ناعم --وسحبها فكرنى بلعربيه الفا رميو ودى العربيه الكانت عندى وانا فى ايطاليا
Alfa Romeo SZ Zagato -91 --الموتور كان 2959 اقصى سرعة كانت 245 --210 حصان وعلى فكره نظام الحقن الألكترونى كان نفس نظام الجاك لأنه كانintegrated electronic system ( Bosch Motronic --بس للأسف مطولتش معايا لأن البنزين هناك غالى والمشوار كنا نحسبه قبل منتحرك حتى الطلاينا وكل الأوربيين كده ميتحركوش خطوه بلعربيه إلا ولازم يحسبوها لأن الفلوس كانت بتيجى فعلا نتاج جهد --والله حضرتك فكرتنى بأيام جميله وصعبه فى نفس الوقت ولون الوقت ملوش أهميه عندنا فى مصر --المهم اناخرجت بيك عن الموضوع--يعنى من الأخر شعورى وأنا بسوق العربيه الجاك كأنى بسوق الألفا اس زد زجاتو وزجاتو دى نسبه الى المهندس الذى صمم هذا الموديل فهو موديل يبدا من 1988 --بس للأسف لما رجعت بورسعيد مكنش ينفع اجيب عربيه اعلى من 1500cc فجبت (الفا ترنتا تريه ي يعنى33 )ولكن مكنش فيها 1500 فجبت 1400 وكانت بلضبط 1384 وكانت قشله جدا لأن الموتور كان ضعيف على سياره ثقيله بطبيعتها وكمان كان الفتيس زى فتيس الادا ومكنش فيها بور ولاحتى هاف فكانت دبابه مش عربيه نهيك عن خامات التقفيل من الداخل كانت بلاستك والتبلوه بعد مبعتها بكام سنه لقيت الشتراها منى بيقلى ان التبلوه شقق حاجه تكسف والله وحجات تنيه كتير مش عاوز اوجع دماغك لكن الغرض من هذا الحديث هو الرد على الأساتذه الى بيشككوا فى الصينى حتى بعد مبدأو يحسنوا من شغلهم ويتعلموا من الأخطاء السابقه وهيفضلوا هما وغيرهم يتعلموا بس انا بضرب مثل بسياره لها الأن بلضبط 100 سنه على انشائها وهى الألفا ومشهور عنها بسياراتها الريضيه القويه ولكن بها مشاكل زيها زى غيرها وأول مشكله هو صوت الموتور المبلغ فيه لدرجة انك يتهيألك انك فعلا بتسوق دبابه---طولت عليك معلش ولكن اشكرك خلتنى اتكلم فى حجات كتير الى لقاء قريب--أيمن