الموضوع: حقيقة الميجان
قديم 02-02-2009, 08:47 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

بس انا كان جاري معاه ميجان 2007 و بعد سنه واحده غيرها ... و كنت ساعات كتير بشوفه من غير العربيه و قبل ما يغيرها لقيته راكب ميجان سودا
وسألته فهمت منه ان العربيه تعبته كتير و كل شويه يوديها التوكيل واخر ما زهق سابهالهم وادوله عربيه ميجان بدالها 3 ايام لحد ما يظبطوها ....
بس كانت لسه في الضمان ... و لما رجعت العربيه باعها لأنه زهق من تكرار المشكله كل شويه و جاب اوكتافيه اي 5
فممكن تكون في عربيات ميجان بيطلع فيها عيوب تصنيع او حتى من غير عيوب بس وارد ان اي حاجه تبوظ او تخسر
و طبعا مع التكتولوجي والانظمه المعقده اللي في العربيه ممكن جدا يكون الوكيل مش اد الكلام ده و لا اد صيانته
فبيلصم العربيات للناس و ميحلش المشكله الحقيقيه او يحلها على اد امكانياته فشويه و ترجع تاني
يعني ممكن يكون ضعف صيانه في المشاكل المعقده ... و بالتالي مشاكل العربيه مش حتظهر لكل الناس الا بعد كام سنه مع الاستهلاك

بس اللي احب ااكد عليه لترونكي ان مش بايو بس اللي اشتكى من الميجان
و جاري بعد ما كان شاري ميجان من التوكيل غيرها بعد سنه واحده و اشترى اوكتافيا خليجي لأنه شاف ان التوكيل زي قلته
والله اعلم ....
تخيل يا بايو انا اول مره اخد بالي انه كان معاه ميجان و دلوقتي معاه اوكتافيا ... دا الظاهر بيقلدك ptmnlo123per1127
بص يا باشا.....كل شئ وارد فى بلدنا العزيزة مصر
ده غير أن كل شئ وارد فى العربيات.....يعنى ياما فى موديلات عربيات من أعنى صانعى السيارات بيطلع فيها مشاكل.................... ..و لنا فى المرسيدس ال A150 وال VW بيتلز أو لما نزلو قدوة.

المهم أنا مش بعارض بايو من فراغ.....لأ أنا شفت كتير معاهم ميجان ومنهم سيدات معايا فى الشغل و مبيشتكوش من مشاكل فى العربية.

وبعدين لما عربية توصل ل 80 ألف و 100 ألف و 110 ألف كم و مفيهاش مشاكل أعتقد أن ده يبقى أكبر دليل على جودة العربية.

و موضوع التوكيل ده بالذات مفيهوش كلام.......العربية دى توكيلها عارفها كويس جداً بس برضه وارد أن يبقى فى مشكلة التوكيل مشفهاش قبل كده........يبقى بالتالى هتاخد وقت على لما تتحل.

موضوع جارك اللى معاه أوكتافيا ده......حصل بالظبط مع واحد أعرفه بس بأختلاف بسيط
الراجل كان معاه ميجان وباعها بعد أقل من سنة و جاب كورولا 2006 كاملة بفتحة سقف وبعدها بسنة ونص باعها وجاب ميجان تانى.........وبسؤاله أجاب بالأتى ( حلوة الحتة بتاعت الظباط دى )
" أنا كان معايا الميجان بس من كتر الأشاعات اللى سمعتها عن العربية خفت وبعتها وجيبت بعدها الكورولا 2006 كاملة 1600 سي سي بفتحة سقف.................وعلى مدار سنة ونص بحاول أقنع نفسى بيها بس للأسف معرفتش.......و مرة قابلت واحد صاحبى كان معاه ميجان برضه من أول ما نزلت فسألته عن الأشاعات اللى كنت بسمعها فقاللى أن الحمد لله العربية معاه زى الفل.....ساعتها عرفت أنى غلطت لما بعتها بسبب أشاعات غير صحيحة وبعدها بفترة بعت الكورولا و أشتريت ميجان تانى والحمد لله مبسوط بيها جداً"
ده كلام الراجل........مش كلامى