قديم 18-06-2010, 11:41 AM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شكل دعائى هزيل ياريت لا ننساق فية

للاسف الشديد انتم مش قادرين تتقبلوا غير صنع اساطير من سيارات لازالت فى طور التجربة او سيارات اصبحت فى العالم كله فى طور النسيان
انا عارف مبررتكم يعود لموروث مصرى قديم وثقافة متعاقبة عفى عليها الزمان حتى فى ابسط اسس اختيار السيارة وهى القيمة الاجمالية وطبعا لست اقصد عامل دون اغفال اخر
حتى لو مش نفس الشركة بتاعة ستروين وجاك مختلف عن جاك الصينى
الا ان انا متأكد من انة هو نفسة التوكيل صاحب السمعة السابقة !!!!
هو فعلا ممكن فى يوم من الايام كان ناجح مع التكييفات لكنة اختفى من السوق
وبعدين لية بتسأل نوع عربيتى اية ! ياريت نتكلم بموضوعية بدون شكل شخصى المصلحة العامة هى الهدف
وبلاش توجية كلام شخصى وانت خبير وعربيتك الخ انا مش بتكلم فى المواضيع الشخصية
انا هدفى كفاية نتكلم عن عربيات حديثة الولادة بدون لا باع ولا خبرة من ناحية اسم المنتج والمصنع ونكون احنا هنا فى مصر حقل تجارب خصوصا انها تسوق باسعار ليست بالزهيدة من حقى تبيان الحقيقة وليس الاندفاع عن تشبية سيارة مثلا الجاك بالمرسيدس كما رايت بعضكم فعل هو درب من الخيال والاحلام ان لم تكن ارهاصات
وهذا ينطبق تماما على الجاك والاسبرانزا والبريليانس الجيلى والشيرى كلها تجارب جديرة بالاحترام ولا بأس بها
لكن نتمهل قليلا وننتظر ولا نكون حقل تجارب
انا مقتنع تماما ان السيارات الصينى ستكون رقم واحد من كل النواحى فى خلال عقد من الزمن ان لم يكن اقل والدلائل كلها تشير الى ذلك ولا احب الاستخفاف بالصينين لانهم لانهم سيكونون الرقم الصعب فى القريب العاجل والله اعلم
لكن مقابل ذلك يجب التروى ونتقى ما هو جيد فالصناعات السيارات الصينية سيبقى منها الجيد وسيزول الردىء وهذا يتوقف على سلوك المستهلك الواعى وهنا طبعا يكون الاستحقاق بقدر وعيك وتقديرك للامور مع تجنيب المشاعر الشخصية وجعل الارقام والحقائق هى من تتكلم
انا طبعا بقول الكلام دة لاى صانع او توكيل بيفكر ان تكون السوق المصرى ملعب له لا يقدر قيمة ما يدفعة المواطن ويحترم السوق
لازم تكون البضاعة الرديئة محلها الرفوف والركن والمصادرة وليست تمتلىء بها شوارعنا يمينا ويسارا نتغزل فيها
كفاية تجارب الامس القريب من اللانوس الى الفيرنا الخ
حتى السيارات المتوسطة العادية فى كل مكان فى العالم اسعارها هنا فى مصر غير مقبوله وغالى فيها بشكل جنونى غير عادى